Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Friday 22 February 2008

Jiran Muda

Sebelum melanjutkan pelajaran ke Australia, selain daripada bertugas sebagai pensyarah saya juga dipertanggungjawabkan sebagai Pegawai Pembangunan Pelajar (PPP) atau Resident Staff di Kolej Cemara [kolej kediaman untuk pelajar-pelajar cemerlang yang akan melanjutkan pelajaran ke luar negara] selama 7 tahun. Selama tujuh tahun itu jugalah saya tinggal di rumah yang disediakan oleh UiTM. Bermula dengan tinggal bersama-sama Azhan, Norasrusdin dan Masrudin iaitu tiga orang rakan yang sama-sama bujang pada ketika itu sehinggalah berpindah ke blok lain setelah berumahtangga dan seterusnya dikurniakan sepasang cahayamata. Sebagai PPP, segala kemudahan disediakan bermula dari kemudahan rumah sehinggalah ke isi rumah. Jadi saya tak perlu membeli sebarang perabut dan segala bil ditanggung kerajaan.

Menjaga disiplin bekas pelajar-pelajar cemerlang SPM dari seluruh negara ini rupanya bukan senang. Bermacam-macam kerenah yang perlu saya dan PPP lain tangani hampir setiap hari. Kolej Cemara meninggalkan banyak kenangan manis di dalam kehidupan saya. Kenangan seperti menangkap pelajar pecah/potong pagar, balik terlalu lewat malam, main mercun dan macam-macam lagi. Yang peliknya juga, pelajar-pelajar ini gemar bermain bola sepak pada lewat malam atau awal pagi. Mereka akan mula bermain seawall 11.00 malam sehinggalah ke jam 3.00 pagi.

Syukur kehadrat Illahi, rumah yang saya beli sebelum ke La Trobe University siap sebelum saya menamatkan pengajian. Maka berpindahlah kami sekeluarga ke sana. Tak perlulah menjadi PPP lagi. Kini barulah terasa. Rumah perlu diisi perabot. Bil perlu dibayar. Macam-macam cukai perlu dibayar.


Saya kini menetap di Taman Cahaya Alam. Kawasan kejiranan yang saya tinggal kini sangat memuaskan. Suasana seperti tinggal di kampung. Saling mengenali dan bertegur sapa. Kanak-kanaklah yang paling gembira. Setiap petang mereka akan bermain bersama-sama di sekitar kawasan perumahan kami. Tepat jam 5.30 petang mereka dah menunggu untuk keluar bermain. Kalau tak dibenarkan atau dikunci pagar rumah, sudah pastinya mereka akan memberontak. Begitulah istimewanya kawasan perumahan yang baru saya sekeluarga diami.

No comments: