Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Wednesday 20 June 2012

Gegaran Terasa

Terkejut saya semalam sekitar jam 8.45pm dek kerana ruang di dalam rumah bergegar. Rumah separa kayu di lereng bukit yang baru empat bulan lepas kami sekeluarga inap dan sewa bergegar seakan bergoyang. Saya sangkakan ada trak gergasi yang bergerak berhampiran rumah ataupun angin kencang yang sememangnya sering bertiup beberapa hari kebelakangan ini. Hampir 30 saat juga gegarannya. Kamil dan Kaisara yang sedang 'kecoh' memilih toys dari katalog jualan murah Target di ruang tamu juga terdiam. Kami berpandangan tiga beranak. Keduanya mula duduk berhimpit antara satu sama lain. Tak tahu apa yang berlaku sebenarnya. "Mungkin angin kuat kot...", saya cuba mententeramkan kedua beradik itu.

Tak sampai beberapa minit kemudian saya mendapat beberapa mesej daripada rakan-rakan di sekitar Melbourne. Semuanya bertanya dan menceritakan pengalaman tentang gegaran yang sebentar tadi kami sekeluarga rasai.

Jangkaan awal saya bahawa gegaran rumah kami terhasil dari angin kuat dan trak besar itu rupanya salah. Rupa-rupanya gempa bumi berukuran 5.3 magnitud telah berlaku dan berpusat di Moe, Gippsland iaitu kira-kira 150km (2jam perjalanan) sahaja dari Mill Park. Sesungguhnya begitu hampir dengan kami.

Allahuakbar... aku cuba 'lari' dari sambung belajar di Christchurch yang sememangnya kerap berlaku gegaran beberapa bulan sebelum berangkat, namun di Melbourne pula gegaran 'muncul'.



Kalau diikutkan inilah pengalaman pertama kami sekeluarga merasai gempa bumi. Semasa di tanahair pun saya tak pernah ada pengalaman merasai gegaran dek gempa bumi walaupun beberapa tempat di tanahair pernah merasai kesan gegarannya.

Banyak iktibar yang boleh diambil dari pengalaman singkat ini.Sesungguhnya kita sebagai rakyat Malaysia dan terutamanya yang berada di tanahair sebenarnya terlalu beruntung kerana masih dipelihara daripada gempa bumi, tsunami, letupan gunung berapi, peperangan, kemelaratan dan huru-hara yang melanda sebahagian daripada masyarakat dunia. Begitu saya hargai bagaimana selamatnya rakyat negara kita untuk bebas bergerak ke sana ke mari di samping makan minum dan segala keperluan asas yang lebih daripada mencukupi.


Segala nikmat yang telah Yang Maha Kuasa kurniakan ini hendaklah kita syukuri dengan meningkatkan lagi ketaatan dan ketakwaan kepada-Nya sambil terus mengharapkan belas ehsan dan rahmat daripada-Nya. Di saat dunia akhir zaman yang semakin uzur dan hampir dengan kemusnahan ini, perlu juga saya dan penjengok-penjengok blog ini sekalian beringat dan berfikir bahawa kemungkinan musibah dan malapetaka yang kerap berlaku ini adalah implikasi daripada kemurkaan Allah terhadap perlakuan segelintir umat manusia yang tidak tahu bersyukur.

Moga kita semua dilimpahi oleh Allah swt dengan petunjuk, kerahmatan, keberkatan, keredhaan, kasih sayang, perlindungan & seterusnya dipelihara dari fitnah akhir zaman...InsyaAllah

No comments: