Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Friday 1 June 2012

Motivasi Berganda

Kalau diikutkan sebelum berangkat ke Australia, saya telah membuat satu permohonan kemasukan ke Mill Park Primary School untuk Kamilia dan Kamil dek kerana paksaan daripada Imigresen Australia yang 'menginginkan' bukti anak saya telah diterima masuk sekolah sebelum mereka meluluskan visa (satu pra-syarat yang menyusahkan). Tanpa mengetahui di mana akan saya menetap (tak jejak lagi ke Australia, mana tau nak tinggal kat mana!)untuk tempoh tiga tahun akan datang saya coretkan juga email kepada pihak sekolah Mill Park Primary seperti yang dicadangkan saudara Syed Ashrene (rakan dari UiTM yang telah sampai lebih awal di Melbourne). Alhamdulillah... saya mendapat balasan positif dan pantas daripada pihak sekolah Mill Park Primary setelah saya sertakan semua dokumen yang diperlukan. Saya sertakan respon positif daripada pihak sekolah Mill Park Primary sebagai lampiran sokongan untuk mempercepatkan visa. Syukur... tak sampai tiga jam kemudian visa diluluskan.

Dipendekkan cerita setelah seminggu menjejakkan kaki di Australia, permohonan kami sekeluarga untuk menyewa sebuah rumah melalui ejen telah menunjukkan tanda positif. Sebuah rumah di Bowman Drive (ala-ala resort berhampiran Kinabalu Park) yang menjadi pilihan pertama kami telah dipersetujui oleh tuanrumah untuk kami huni secepat mungkin. Alhamdulillah...

Dek kerana sekolah yang paling hampir adalah Findon Primary School, makanya saya terpaksa membatalkan permohonan sebelumnya iaitu Mill Park Primary dan memohon Findon Primary. Saya membuat janjitemu dengan Principal, Angelika Ireland untuk membincangkan permohonan ke Findon Primary School. Angelika seorang pengetua yang cukup berpengalaman dan ramah, beliau sendiri yang menyambut kami sekeluarga dan seterusnya membawa kami untuk orientasi ke sekeliling sekolah. Ditunjukkan beliau keseluruhan kemudahan-kemudahan yang terdapat di sekolah. Saya hormati kesungguhan beliau mempromosikan dengan bersungguh-bersungguh kehebatan Findon Primary.


16hb April 2012 merupakan hari pertama kedua-dua beradik ni bersekolah di Findon Primary. Kamilia OK sahaja, manakala Kamil menjadikan hari pertama bersekolah di Australia sebagai pengalaman ngeri. Kamil menangis tak mahu ke sekolah sehinggakan sampai di hadapan pintu sekolah, Kamil masih tak berhenti menangis. Semuanya gara-gara dia terlalu takut dek kerana tak boleh berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris.

Itu hanya untuk pengalaman di hari pertama sahaja. Selepas daripada hari itu, Kamil la menjadi individu yang lebih cepat bersiap berbanding kakak untuk bersekolah. Dia dah seronok pula nak bersekolah di sini.

Selepas sebulah setengah bersekolah di Findon

Balik dari sekolah petang semalam kedua-dua beradik menunjukkan sesuatu kepada saya. Kedua-dua mereka menerima sijil penghargaan daripada pihak sekolah dan disampaikan oleh Pengetua semasa perhimpunan sekolah.



Alhamdulillah penilaian mingguan yang positif daripada Guru Kelas masing-masing dan penghargaan telah memberi motivasi baru untuk kedua beradik untuk terus cemerlang di sepanjang bersekolah di sini. Kamil semakin bersemangat untuk berbahasa Inggeris dan mengumpul nilai positif lagi.Doakan yang terbaik untuk Kamilia, Kamil dan seorang lagi Kaisara.


Nota: Guru di Findon Primary memberi nilai positif/negatif untuk setiap tingkahlaku/perbuatan setiap pelajar bagi setiap hari. Pelajar akan berusaha mengumpul nilai positif dan menjauhi penilaian negatif daripada guru.

No comments: