Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Thursday 7 June 2012

Guru Mogok di Victoria

Hebat betul Australian Education Union. Disuruh ahli-ahlinya di seluruh Victoria state untuk mogok daripada mengajar hari ni. Yang bagusnya pulak ahli-ahli kesatuan kebanyakannya patuh. Pengetua pun bagi sokongan dan turut serta. Mereka bersatu!

Dianggarkan seramai 30,000 orang guru seluruh Victoria melancarkan mogok sehingga menyebabkan lebih daripada 100 buah sekolah rendah dan menengah terpaksa ditutup apabila guru-guru meningkatkan kempen mereka untuk menuntut kenaikan gaji. Mereka sangat-sangat tidak bersetuju dengan cadangan kerajaan agar kenaikan dan bayaran mengikut prestasi.

Menurut laporan berita dan akhbar, Kerajaan Negeri Victoria telah mendesak kesatuan agar menerima tawaran yang akan memberikan guru kenaikan gaji lebih besar berdasarkan prestasi mereka. Namun guru-guru dikhabarkan marah kerana janji kerajaan semasa pilihanraya lalu yang mahu menjadikan keseluruhan guru-guru di Victoria mendapat bayaran tertinggi di Australia, tetapi ianya telah dimungkiri. Untuk makluman, gaji guru-guru di Victoria adalah antara yang terendah sekiranya dibandingkan dengan beberapa negeri lain di Australia. Ini menyebabkan guru-guru yang bagus lagi cemerlang dan tidak berpuashati telah 'membawa diri' dan berpindah ke beberapa negeri lain seperti New South Wales dan Queensland yang 'padang ragutnya lebih hijau dan segar'.

Tak tahulah bila drama ini akan berkesudahan. Adakah guru-guru ini akan berterusan melancarkan mogok mereka, hanya keadaan menentukan dan Allah yang lebih mengetahuinya.

Namun perlu juga diingatkan bahawa serendah-rendah gaji guru di Victoria, lebih rendah lagi gaji @#*$^%+%^ kita di Malaysia. Alahai la nasib badan. Bersyukur sahajalah kawan...

No comments: