Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Thursday 27 December 2007

Dari Hatiku





Coretan di Kala Senggang adalah kenangan silam dan peristiwa semasa di sekitar kehidupan Hisyam bin Che Mat a.k.a HiCMat. Lahir pada 28 Ogos 1974 di Kulim, Kedah dari keluarga yang hidup serba sederhana dan penuh dengan kasih sayang. Bapa saya, Che Mat bin Ishak bekerja sebagai buruh dan ibu saya, Faezah@Rahimah bt Mohamad Noh seorang suri rumahtangga turut membantu menambah sumber pendapatan keluarga dengan menjual kuih muih. Saya mempunyai seorang kakak, Norhayati bt Che Mat dan kini telah berkahwin dan menetap bersama suami dan 3 orang anak mereka di Sik, Kedah.

Ibu yang sangat saya sayangi telah meninggal dunia pada 24 Februari 1991 akibat masalah pernafasan. Tidak lama selepas itu, iaitu pada tanggal 1 Oktober 1991 abah pulak telah pulang ke rahmatullah kerana asma. Pada saat itu saya dan kakak seperti kehilangan arah kerana telah kehilangan kedua-duanya dalam masa yang begitu hampir. Ketika itu juga saya amat memerlukan mereka sebagai pemberi semangat untuk menghadapi peperiksaan besar SPM yang hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi.

Allah Maha Mengetahui segala yang terbaik untuk hambaNYA. Saya bersyukur kerana bapa saudara saya yang lebih mesra dengan panggilan baba, Haji Abdullah bin Idris dan mami, Hajah Zaleha bt Mohamad Noh [kakak kepada ibu saya] telah sudi menjaga dan mendidik saya. Kakak pula telah dipelihara oleh Pak Njang [adik kepada arwah abah], Abdullah bin Ishak dan isterinya Cik Ghon bt Khamis. Saya terputus hubungan dengan kakak selama enam tahun. Tetapi telah bertemu semula ketika dia memaklumkan kepada saya bahawa dia ingin mendirikan rumahtangga dan saya sebagai walinya.

Saya mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Tunku Abdul Malik, Kulim, Kedah dari tahun 1981 hingga 1986 dan Sekolah Menengah Sultan Badlishah, Kulim, Kedah dari tahun 1987 hingga 1991. Saya mengikuti pengajian peringkat Matrikulasi Sains di Pusat Asasi Sains, Universiti Pertanian Malaysia, Serdang, Selangor dari tahun 1992 hingga 1993. Seterusnya saya menyambung pengajian Sarjana Muda Sains Perhutanan (pengkhususan dalam Pengurusan Taman dan Rekreasi) di Universiti Putra Malaysia, Serdang, Selangor dari tahun 1994 hingga 1998.

Setelah menamatkan pengajian di peringkat ijazah pertama pada tahun 1998, saya telah bekerja sebagai Training Executive di Team Tact Consultancy yang juga salah sebuah daripada subsidari Noordindarus Consultancy iaitu sebuah konsultan yang menguruskan program-program latihan berkaitan kepimpinan, pembinaan pasukan, motivasi dan pengurusan acara.

Pada 8 Februari 2000 saya telah memulakan tugas sebagai pensyarah di Fakulti Sains Sukan dan Rekreasi, Universiti Teknologi MARA, Shah Alam, Selangor. Seterusnya saya telah menyambung pengajian di peringkat sarjana di Universiti Putra Malaysia dalam bidang Sains Sukan (Pengkhususan dalam Pengurusan Sukan) secara separuh masa setelah gagal mendapat biasiswa staf setelah dua kali memohon. Tetapi pengajian saya di situ tidak diteruskan kerana beberapa sebab berkaitan saya, penyelia dan kekangan masa.

Pada tahun 2006 saya sekali lagi memohon untuk menyambung pengajian pada peringkat sarjana, tetapi kali ini untuk ke luar negara. Alhamdulillah kali ini permohonan saya berjaya dan saya seterusnya berpeluang menyambung pengajian peringkat sarjana dalam bidang Outdoor and Environment Education di La Trobe University, Bendigo, Victoria, Australia pada tahun 2007 dan berjaya menamatkan pengajian.

Penglibatan saya dalam aktiviti berpersatuan bermula daripada sekolah rendah. Saya terlibat dengan Persatuan Pengakap di sekolah. Seterusnya di sekolah menengah pula saya aktif dalam Pasukan Kadet Polis. Semasa pengajian di Universiti Putra Malaysia saya aktif di dalam Kelab Outward Bounders UPM dan pernah dilantik sebagai Presiden bagi sessi 1996-97. Selain itu saya juga aktif di peringkat Fakulti Perhutanan dalam Persatuan RECCERS [persatuan untuk penuntut-penuntut pengkhususan pengurusan taman dan rekreasi].

Di Universiti Teknologi MARA pula saya merupakan Penasihat Persatuan Pembimbing Rekreasi Luar (PERLU) UiTM Shah Alam dari tahun 2001 hingga sekarang. Saya pernah dilantik sebagai Pegawai Pembangunan Pelajar[Resident Staff] Kolej Kediaman INTEC UiTM sejak 2000 hingga 2006. Selain itu saya juga pernah dilantik sebagai Penasihat Persatuan Seni Silat Cekak Ustaz Hanafi UiTM, INTEC, Kampus Seksyen 17, Shah Alam dari tahun 2003-2006. Seterusnya saya juga telah dilantik sebagai Yang Dipertua Persatuan Pembimbing Rekreasi Luar Negeri Selangor dari tahun 2004 hingga kini. Seterusnya pihak pengurusan UiTM telah melantik saya sebagai anggota Penyelamat UiTM (Aras Tinggi)sejak tahun 2000 hingga kini. Pada tahun 2006 saya telah dilantik sebagai Ketua Jurulatih dan Pengurus Pasukan Goalball Malaysia iaitu sukan untuk orang cacat penglihatan bagi menghadapi KL06 Fespic Games yang telah berlangsung di Kuala Lumpur.


Saya mendirikan rumahtangga dengan Norliza bt. Ali Wee pada tahun 2001. Kami telah dikurniakan dua orang cahaya mata iaitu Kamilia Afiqah (lahir 10.10.2002, di Pusat Perubatan Universiti Malaya) dan Kamil Afiq (lahir 28.02.2005 di Pusat Perubatan Darul Ehsan) .


Saya boleh dihubungi melalui telefon bimbit 019 – 363 9390 atau email
hisyamchemat@yahoo.com atau hisyam@salam.uitm.edu.my. Pengalaman dan kenangan saya sekeluarga semasa saya diberi peluang menuntut di La Trobe University, Bendigo, Australia tercatat di dalam laman sesawang www.freewebs.com/hicmat

6 comments:

sname said...

:)

MuScLEgAiN said...

amat memberansangkan saya tapi saya nie pemalas tak da semangat... cita2 tggi nak naik tangga mcm en nie tapi entahlah en... tahniah ... semoga berjaya di phd kelak.... saya pun nak phd gak ... tapi entahlah...

Anonymous said...

[url=http://firgonbares.net/][img]http://firgonbares.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]educational software systems, [url=http://firgonbares.net/]propellerhead reason 4.0 music production software academic student pack[/url]
[url=http://firgonbares.net/][/url] nero 9 patent authorization largest selling software
acdsee 7 driver [url=http://firgonbares.net/]manager software price[/url] shop software on
[url=http://firgonbares.net/]download adobe photoshop cs4[/url] server store software
[url=http://firgonbares.net/]for purchase of software[/url] adobe photoshop cs4 download
to buy microsoft office software [url=http://firgonbares.net/]discount childrens software[/b]

Anonymous said...

[url=http://sunkomutors.net/][img]http://sunkomutors.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]buy software license, [url=http://sunkomutors.net/]nero 7 ultra[/url]
[url=http://sunkomutors.net/][/url] oem software adobe nero recode
computer software discounts [url=http://sunkomutors.net/]software buy now[/url] error no se puede tener acceso en la unidad de red coreldraw
[url=http://sunkomutors.net/]oem softwares[/url] free full adobe acrobat 9 downloads
[url=http://sunkomutors.net/]buy discounted software[/url] software price quotation
free adobe photoshop softwares [url=http://sunkomutors.net/]free adobe photoshop cs3[/b]

Anonymous said...

[url=http://murudobaros.net/][img]http://murudobaros.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]windows xp driver updates, [url=http://murudobaros.net/]Pro Apple Remote Desktop[/url]
[url=http://murudobaros.net/]cheap software price[/url] microsoft windows vista download macromedia player software
nero 9 update [url=http://murudobaros.net/]buy open source software[/url] coreldraw engraver rortary
[url=http://murudobaros.net/]free download of adobe photoshop 7 for mac[/url] oem softwares
[url=http://murudobaros.net/]buy pdf software[/url] software market in canada
download adobe photoshop cs3 free [url=http://murudobaros.net/]selling software as[/b]

Anonymous said...

[url=http://hopresovees.net/][img]http://vonmertoes.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]educational software sales, [url=http://bariossetos.net/]nero 9 best price[/url]
[url=http://vonmertoes.net/][/url] free adobe photo shop software office enterprise 2007 activation
buying softwares [url=http://hopresovees.net/]Collection Mac Retail[/url] software with academic discount
[url=http://bariossetos.net/]cheap educational software[/url] buy cheap software
[url=http://hopresovees.net/]coreldraw crackz[/url] discount oem software limited
i need to buy software [url=http://bariossetos.net/]ebook store software[/b]