Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Wednesday 4 July 2012

Bahagian 2: Bermain Salji Di Mount Buller

Kalau diikutkan anak-anak, memanglah mereka masih mahu bermain dan bermandi salji. Mereka masih tidak mahu turun. Mereka mahu berterusan berbaring, berguling, mengelungsor dan meluncur dengan tobonggan. Namun yang dimulakan perlu diajar mereka untuk diakhiri. Untuk 'menarik' kesemua mereka untuk pulang bukanlah mudah. Iyalah budak-budak tengah berseronok mana mungkin ditarik hand-brake untuk memberhentikannya terus. Kerja yang tak semudah dijangka. Saya 'tarik' perlahan-lahan hinggalah kesemua mereka sampai ke tempat menunggu free shuttle.



Menjelang Maghrib kami mula beratur untuk menaiki free shuttle untuk kembali ke medan meletak kenderaan Horse Hill. Salji makin menebal. Subhanallah... kenderaan yang kami sewa telah sepenuhnya diseliputi salji. Tu dia... jenuh nak menyapu. Nampak gayanya kenalah pasang snow chains. Saya mula berbincang dengan Ustaz Hamidi, samada perlu atau tidak kami memasang snow chains untuk turun. Dek kerana kedua kami tak pernah memasang snow chains, jadi jalan mudahnya adalah redah ajalah, tak perlu memasang snow chains. Menyusahkan aja!


Namun baru 20 meter bergerak, kenderaan yang kami naiki telah ditahan oleh pengawal trafik. Dia mahukan kenderaan yang kami naiki dipasang snow chains. "Ah sudah... macamanalah nak pasang snow chains nie. Tadi petang masa staf SCM mengajar cara pasang taknak tengok betul betul. Hah sekarang rasakan...", membebel saya seorang diri.

Hah itulah... takdak kerja nak cari kerja. Kalau turun awal tadikan dah tentu tak kena pasang snow chains. hehehe padan muka aku!.Sekarang bila dah lewat petang, dengan salji yang tak berhenti-henti turun dah tentulah jalan jadi licin. 

Barulah saya faham keperluan memasang snow chains nie sebagai langkah keselamatan agar tayar tidak licin hingga mengakibatkan kenderaan menggelungsor ke gaung.

Semua yang berlaku ada hikmahnya. Inilah dinamakan pengalaman. Saya kuatkan semangat dalam kesejukan (sebelum tu tak pula rasa sejuk) untuk 'mencuba' memasang snow chains.

Macam dah dijangka pulak nak turun malam... rezeki saya tak bergelap semasa memasang dek kerana lampu suluh tersedia dalam pouch bag.

Apa boleh buat dah nasib badan... bila saya bertanyakan cara pemasangan daripada 'orang putih' yang sama-sama tengah memasang snow chains di keretanya, rupa-rupanya dia pun macam saya dan Ustaz Hamidi, first time pasang snow chains. 2 X 5 ja, kikiki... sama la kita Labu...

Alhamdulillah sambil memasang dan mengingati kembali teknik pemasangan yang diajar oleh 'guru' di Mansfield petang tadi, akhirnya saya berjaya memasang kedua-dua snow chains pada tayar kereta. Siap sempat membantu orang putih tu pulak pasang selepas selesai membantu Ustaz Hamidi pasangkan snow chains di kenderaannya.





Perjalanan menuruni Mt Buller pada malam tersebut sangat menakutkan. Kenderaan beratur panjang dan pergerakan sangat perlahan. Kesemua kenderaan memandu di bawah 20km/j dek kerana snow chains dan laluan yang licin dan dilitupi salji.

Dapat juga saya saksikan di hadapan saya kenderaan yang 'degil' dan tidak memakai snow chains terbabas ke parit di sebelah kiri laluan. Nasib penumpang dan pemandu kenderaan terbabit sangat baik kerana kalau terbabas ke kanan maka jawabnya adalah gaung!


Kesemua kenderaan yang menuruni Mt Buller pada malam itu terpaksa dipakaikan snow chains sehinggalah ke Mirimbah iaitu lokasi di mana kami berhenti untuk membayar entry fee pada sebelah petang tadi. Kalau mendaki petang tadi dari Mirimbah ke HHCP tidak sampai 20 minit, kali ini menurun pula mengambil masa hampir satu jam untuk jarak yang sama. Perlahan... sangat perlahan.

Alhamdulillah sebaik sampai di Mirimbah, snow chains saya buka dan kenderaan dipacu mengikut kelajuan sebenar yang dibenarkan sehinggalah kami semua sampai ke lokasi penginapan di Mansfield Holiday Park.

Sate dan nasi impit dijadikan sajian makan malam kami dua keluarga. Terima kasih kepada Liza dan Suhaily dengan penyediaan juadah yang menyelerakan. Dalam keletihan kami nikmati juadah yang disediakan. Macam hari raya la pulak. Makan sate, nasi impit dan kuah kacang. Tak dibuat orang rasanya, makan sate di high country. Layan aja la.

Keesokannya perjalanan diteruskan untuk pulang ke destinasi asal di Mill Park. Kali ini saya berikan peluang kepada Liza untuk mendapat pengalaman pemanduan jarak jauh yang pertama untuk dirinya di bumi Australia. Dalam hujan Liza memandu dengan tenang walaupun sebelumnya dia pening dan muntah-muntah. Rupa-rupanya ubat untuk Liza tidak muntah dan pening senang sahaja. Biarkan dia memandu!


Alhamdulillah selamat sampai ke rumah dengan seribu satu pengalaman yang sukar dibeli dengan wang ringgit mahupun dollar. Terima kasih kepada-Mu Ya Allah dengan peluang dan ruang yang Engkau kurniakan kepada hamba-hamba-Mu yang jahil lagi hina ini.


Coretan Bermain Salji di Mount Buller: Bahagian 1


Klik JOM JELAJAH AUSTRALIA untuk coretan sebahagian daripada pengalaman kembara saya di Australia.

4 comments:

Anis H said...

Semoga Allah sentiasa melindungi Hisyam sekeluarga di sana..
Barakallahu laka wa lakum..

hisyamchemat said...

Terima kasih Kak Anis. Semoga Kak Anis sekeluarga juga dirahmati Allah subhanahu wata'ala. Insya-Allah

wegreentheearth said...

Alhamdullillah semua selamat

hisyamchemat said...

Terima kasih Mus. Perjalanan yang 'singkat' namun sarat dengan pengalaman berharga untuk kami sekeluarga