Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Tuesday 8 April 2014

Membeli Cenderahati di Queen Victoria Market

Kunjungan ke kotaraya Melbourne tidak akan lengkap jika sekiranya anda tidak berkunjung ke Queen Victoria Market (QVM). QVM yang lebih mahsyur dengan nama Victoria Market terletak di persimpangan di antara Victoria Street dan Elizabeth Street. 


Di sinilah lokasi yang terbaik untuk anda mendapatkan segala macam cenderahati untuk dibawa pulang dan dihadiahkan kepada sanak saudara dan teman-teman yang menanti di tanahair. Harganya pula amatlah berpatutan dan ditambah pula lagi dengan peluang untuk tawar menawar di antara pembeli dan peniaga. Memang berbaloi-baloi sekiranya dibandingkan dengan harga di kedai-kedai cenderahati di sepanjang Swanston Street atau di tempat lain yang lebih mahal.  

Selain dari lokasi untuk mendapatkan cenderahati atau ole ole khas dari Australia atau lebih tepat lagi Melbourne, di sini juga seperti pasar-pasar kita di tanahair ada pasar basah yang menjual daging, ayam, ikan, hasil-hasil kebun, sayur-sayuran, buah-buahan dll). Macam-macam ada… Bawa fulus saja.

Supaya anda tidak berkunjung di hari ianya ditutup atau di luar waktu urusniaga, anda boleh merujuk laman sesawang QVM dahulu sebelum berkunjung. Kalau tak buang masa saja. Untuk maklumat lanjut bolehlah berkunjung ke laman sesawang QVM seperti di sini.  



Seperti yang pernah saya katakan dalam coretan terdahulu, anda tidak akan sesat di Australia, insyaAllah kerana maklumat dari Pusat Maklumat(Info Centre) mereka sangat efisien. Coretannya di sini. Sesampai di Melboune International Airport dah ada Info Centre, dapatkan brosur tempat-tempat menarik di Melbourne. Di pusat bandar (Melbourne CBD) pun anda akan dibantu dengan kewujudan Info Centre yang bersepah di lokasi utama. Kalau anda masih lagi belum merancang ke mana hala tuju (sepatutnya dah rancang sebelum berangkat) boleh juga merujuk kepada mereka, pasti mereka boleh membantu merancang percutian anda. Percuma. Perancangan boleh dibuat mengikut kemampuan masa, tenaga dan fulus yang dibawa.

Kembali kita ke Victoria Market. Sebenarnya di QVM nie banyak seksyen dan entri. Pastikan anda tahu ‘pintu’ yang anda masuk agar tak hilang arah nanti apabila nak pulang. Ini pernah dan banyak kali berlaku kepada pelancong yang tak biasa dengan QVM. Dek kerana asyik membeli belah dan menawar harga hingga lupa arah untuk pulang ke ‘pangkal jalan’. Haru dibuatnya.



Kebiasaannya barangan yang boleh dibeli di sini dengan harga murah dan dibuat cenderahati adalah seperti patung kanggaru dan koala, T-shirt, jaket kulit, fridge magnet, keychain, alat muzik dipanggil didgeridoo dan hasil kerja tangan orang Asli termasuk boomerang dan macam-macam lagi. Pokok pangkalnya kalau nak murah… survei dulu dua tiga stall. Pasti anda akan dapat kesan, barang yang sama tapi harganya berbeza-beza. Jangan menyesal tak sudah dek kerana tersalah percaturan membeli di kedai yang mahal. Memang itu kerja sebahagian daripada peniaga. Ada yang seringkali mengambil kesempatan apabila melihat kita sebagai ‘orang luar’ dan meletakkan harga yang terlalu tinggi. Jadi jangan jadi mangsa. Jadi pembeli yang bijak. OK selamat membeli belah…







Klik JOM JELAJAH AUSTRALIA untuk coretan sebahagian daripada pengalaman kembara saya di Australia.






No comments: