Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Monday 2 July 2012

Bahagian 1: Bermain Salji Di Mount Buller

Dek kerana tak pernah merasai sendiri kesejukan salji asli maka untuk kali ini di Australia saya sekeluarga mengambil kesempatan di musim dingin untuk 'bermandi' salji. Lokasi yang dipilih adalah Mount Buller yang terletak di Victoria. Kalau diikutkan perkiraan awal GPS dan google map, perjalanan ke sana dari rumah di Mill Park hanyalah mengambil masa sekitar 3 jam 10 min. Bersama-sama kami untuk perjalanan musim sejuk kali ini adalah keluarga Ustaz Hamidi.

Alhamdulillah pengisian di sepanjang perjalanan kami pada kali penuh terisi dengan sama-sama mengalunkan bacaan Yassin, doa, zikir dan selawat. Semuanya agar kami semua tidak terleka dan menjadikan 'kembara' ini sebagai ibadah untuk melihat kebesaran dan keindahan Allah dan bukannya untuk berseronok semata-mata. Allahuakbar!

Untuk sampai ke sana kami melalui beberapa pekan kecil. Kami berhenti untuk makan tengahari di Mansfield dan seterusnya menyewa tobonggan dan snow chains dari SCM Discount Ski Hire, Mansfield. Kadar sewa untuk tobonggan adalah $10 manakala snow chains pula $15. Kepada yang berminat untuk mencuba bermain ski, sewaan lengkap peralatan ski hanyalah $39. Peralatan ini kalau nak disewa di Mt Buller agak mahal (lengkap peralatan ski $55), maka Mansfield adalah lokasi yang terbaik untuk menyewa peralatan.

Seterusnya kami berhenti solat dan meletakkan barangan di Mansfield Holiday Park iaitu lokasi high country resort untuk kami menginap untuk satu malam.

Perjalanan diteruskan lagi dengan laluan mendaki (tidaklah terlalu curam) sebelum kami sampai di pintu masuk sebelum ke Mount Buller iaitu di Mirimbah. Di pintu masuk itu kami dikehendaki berhenti dan ditanya samada ada membawa snow chains bersama. Seterusnya di situ juga kami perlu membayar $37 sebagai entry fee untuk sebuah kereta.

Hanya beberapa kilometer selepas pendakian, salji keputihan sudah mula kelihatan di dedaunan pohon Eucalyptus yang menambahkan lagi keterujaan anak-anak untuk segera sampai ke puncak. Tak sabar nak bermain...

Pendakian dengan jalan yang berliku-liku hanya mengambil masa 20 minit sebelum sampai di Horse Hill Carpark (parking percuma). Di situ kenderaan ditinggalkan dan seterusnya kami perlu menaiki perkhidmatan bas percuma untuk ke 'perkampungan' di puncak Mt Buller. Hanya kenderaan 4WD sahaja dibenarkan 'mendaki' hingga ke puncak di musim salji 'lebat'.



Dalam kesibukan semua bergambar sementara menanti bas percuma, tak sedar pula Kaisara masih lagi belum menyarungkan sarung tangan. Dalam diam-diam Kaisara sudah mula mengepal salji yang membeku dan dicampak-campaknya. Menjerit Liza melihat aksi Kaisara. Aduhai sejuk tu sayang oiii... Teruja punya pasal hingga dia sendiri pun tidak sedar tentang sejuknya salji tu. 
Lokasi untuk bermain salji yang hanya berjarak 1.5 km dari tapak letak kenderaan di Horse Hill dirasakan begitu jauh dek pergerakan bas yang terlalu perlahan. Semuanya kerana salji yang menebal di laluan dan bas yang dinaiki telah dipasang dengan snow chains dan melambatkan pergerakan.


Bas yang dinaiki sampai di 'perkampungan' bersalji. Orang sudah berduyun-duyun beratur untuk pulang di sebaliknya kami pula baru sampai. Sebaik turun sahaja daripada bas, anak-anak sudah tidak keruan. Tobonggan dicampakkan ke atas salji lalu ditarik di atas kawasan yang landai dan digelungsor pula menuruni kawasan yang bercerun.


Hah, main main... main puas puas... ini semua tak ada di Malaysia. Saya 'bebaskan' anak-anak untuk bermain sepuasnya. Iyalah nak sampai ke sini pun bukannya senang. Perjalanan yang jauh dari Mill Park di samping beberapa kali dihentikan samada secara dirancang atau sebaliknya membuatkan saya rasakan anak-anak ini perlu diberikan 'bonus' dek kerana 'baiknya' kelakuan mereka tadi di sepanjang perjalanan.

Ganjarannya mereka boleh bermain sepuashati!



Dalam sibuk bermain saya ingatkan juga kepada anak-anak agar jangan lupa bersyukur dengan nikmat yang telah Allah swt kurniakan kepada kami sekeluarga. Bersyukur kerana dikurniakan keselamatan di sepanjang perjalanan. Bersyukur kerana dapat sama-sama sekeluarga melihat dan menikmati satu lagi keunikan dan keindahan alam yang Allah ciptakan untuk hamba-hamba-Nya. Begitulah hebatnya kebesaran Allah swt. Syukurnya Ya Allah...


Coretan Bermain Salji di Mount Buller: Bahagian 2


Klik JOM JELAJAH AUSTRALIA untuk coretan sebahagian daripada pengalaman kembara saya di Australia.

2 comments:

Lady Mira said...

Assalamualaikum,
tumpang tanya... baju semasa main snow tu bawa sendiri ke or sewa?

hisyamchemat said...

Waalaikumussalam Lady Mira,
Saya bawa sendiri. Puan boleh juga menyewa baju tersebut di kedai ski di Mansfield. Boleh klik pada nama kedai utk rujuk harga. Harap membantu.