Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Tuesday 10 July 2012

Bahagian 4: Hutan Terbakar

Kawasan yang saya lalui untuk ke Mount Buller ini rupa-rupanya pernah mengalami satu kebakaran yang besar dalam sejarah Australia. Dianggarkan 173 orang telah kehilangan nyawa disebabkan daripada bushfires yang berlaku pada musim panas 7hb Februari 2009.


Kemusnahan akibat kebakaran ini dianggap seperti Armageddon bagi penduduk setempat dan pasukan penyelamat yang berusaha memadamkan kebakaran yang maha besar ini.

Kebakaran ini merupakan yang 'terburuk' direkodkan di Australia. Black Saturday ini telah memusnahkan hutan-hutan, rumah-rumah dan harta benda penduduk setempat, haiwan peliharaan dan hidupan liar di sekitar kawasan kebakaran. 5000 orang telah dilaporkan mengalami kecederaan, 2029 rumah musnah dan tidak terkira hidupan liar dan haiwan peliharaan yang terbunuh.


Saya berkesempatan merakamkan semula kesan-kesan kebakaran yang berlaku di sepanjang perjalanan berhampiran Kinglake dan Taman Negara Kinglake. Batang pokok masih ada kesan kehitaman dan tinggalan rumah dan kenderaan terbakar juga jelas kelihatan.




Melihat kembali kawasan kebakaran telah mengingatkan saya kepada suatu peristiwa. Saya teringatkan peristiwa di mana seekor koala yang terperangkap di kawasan kebakaran telah berjaya diselamatkan yang ditayangkan di warta berita suatu ketika dahulu. rupa-rupanya di sinilah lokasi kejadian tersebut. Sesungguhnya haiwan ini sangat bertuah berbanding beribu-ribu haiwan yang yang mati dek kebakaran yang maha dahsyat di habitat mereka itu. Ia juga menjadi terkenal ke serata dunia.

Klip video di mana seorang penyelamat Country Fire Authority (CFA), Dave Tree telah memberikan air kepada koala yang digelar 'Sam' yang dahaga akibat kebakaran dan cedera di habitatnya itu. Haiwan yang pada mulanya ketakutan dan cuba untuk melarikan diri dalam ketakutan dan dahaga akhirnya berjaya dipujuk dan kemudiannya diberi minum air. 'Sam' kemudiannya ditempatkan di pusat hidupan liar.

Klip video ini telah tersebar di seluruh dunia dan kalau tak silap saya pernah menontonnya di Berita Dunia TV1. Selamat menonton klip video ini dan sama-sama kita ambil iktibar di sebalik peristiwa tersebut.




Moralnya:

Kehidupan di dunia yang fana ini akan menjadi lebih harmoni, aman dan damai apabila kita sesama makhluk Allah bersifat ehsan, ikhlas dan saling berkasih sayang.

No comments: