Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Friday 26 February 2016

Tidak Punya Kasut Baru

Dulu-dulu saya sering merungut apabila mak dan abah tak mampu membeli sepasang kasut baru berjenama untuk dipakai seperti yang dipakai oleh kawan-kawan yang mampu. Pada ketika itu saya tak sedar bahawa ada lagi 'rakan-rakan' di luar sana yang bukan sahaja tidak mampu untuk membeli sepasang kasut malahan mereka ini TIDAK JUGA PUNYA KAKI untuk menyarungkan kasut yang ingin mereka miliki.

Maka rakan-rakanku sekalian bersyukurlah dengan dugaan kecil(kemiskinan) yang Allah turunkan kepada kita. Itu tandanya Allah masih sayangkan kita. Allah mahu kita berusaha lebih untuk berjaya. Janganlah kita bersangka buruk dengan Allah.

Kita jangkakan dugaan yang Allah turunkan pada kita itu sudah terlalu teruk untuk kita hadapi, hinggakan kadangkala kita terlupa bahawa ada insan lain yang jauh lebih teruk dugaannya daripada kita. Sedarilah Allah swt hanya menguji setakat yang hambaNya mampu sahaja.

Filem Pendek terbitan Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) Sabah di bawah tidak jemu saya ulang lihat berkali-kali sehari dua ini. Ianya cukup menginsafkan. Anak kecik yang diajar ibunya agar tidak meminta-minta biarpun hidup serba kedaifan tetapi punya semangat, ketabahan dan iltizam untuk meneruskan persekolahan.


2 comments:

Unknown said...

Your article is very interesting, thank you ..


ST3 Telkom

Anonymous said...

thanks for aticle

ST3TELKOM