Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Thursday 5 July 2012

Mampukah Rekreasi Terangkum/Inklusif 'Dihidupkan' di Malaysia!

Wahai rakan-rakan rekreasi yang disayangi sekalian,

Alangkah indahnya 'dunia rekreasi' jika sekiranya Rekreasi Terangkum/Inklusif mampu kita laksanakan dan semarakkan di Malaysia.

Seronok jadinya apabila kita dapat lihat masyarakat berbilang bangsa, tanpa mengira latarbelakang dan keupayaan diri dapat bersama-sama mendayung kayak, mendaki gunung, merentas hutan, memanjat tembok, berbasikal bukit, berkhemah, menyelam skuba dan melakukan pelbagai lagi aktiviti rekreasi bersama-sama.


Bukan susah sangat pun, pokoknya bila ada kemahuan untuk melaksanakannya di semua pihak yang terlibat, pasti ada kejayaan akan muncul. Janganlah kita hanya 'melayan' kelompok kita sahaja atau bahasa mudahnya syok sendiri hingga melupakan ada golongan yang terpinggir daripada melakukan aktiviti yang kita minati dek kerana kekurangan yang mereka alami. Sesungguhnya mereka pun tidak mahu dilahirkan sedemikian. Mereka yang mengalami kekurangan ini juga inginkan kehidupan dan kepuasan serta 'kenikmatan' berekreasi seperti yang kita perolehi.


Bagaimana caranya bagi membolehkan Rekreasi Terangkum dalam dilaksanakan di negara kita? Caranya mudah sahaja, pastikan aktiviti yang kita rancang atau laksanakan berada dalam suasana/keadaan di mana sesiapa sahaja boleh menyertai aktiviti rekreasi yang dianjurkan tanpa ada penyisihan. Mudahnya... kita bersedia menerima mereka seadanya dan mereka sedia menerima kita. Oleh yang demikian halangan-halangan atau sekatan yang terdapat di kawasan untuk aktiviti dijalankan perlu dibebaskan terlebih dahulu. Barrier free zone!


Selain daripada itu juga penganjur perlu memastikan masyarakat tanpa mengira latarbelakang dan keupayaan dapat mengetahui tentang program yang dianjurkan dan menggalakkan penyertaan seluruh masyarakat. Perlu promosi lah...

Tidak ketinggalan juga bagi merancak dan mensahihkan lagi kejayaan program Rekreasi Terangkum ini adalah khidmat kakitangan dan sukarelawan yang terlatih. Penganjur perlulah 'menyediakan' kakitangan dan sukarelawan yang tidak kekok apabila berdepan dengan peserta dari berbeza latarbelakang dan keupayaan.


Bagi memberikan peluang yang saksama kepada golongan kelainan upaya (OKU) pula, khidmat sokongan khusus seperti keperluan perubatan dan kepakaran perlulah disediakan juga bagi memastikan penglibatan mereka tidak terhalang dek masalah kesihatan dan kepakaran.



Melalui coretan ringkas saya di atas adakah ianya telah menyedarkan penjengok sekalian tentang perlunya kita hidup berkongsi. Kita perlu sedar dunia ibarat roda, tidak semestinya kita sentiasa di atas. Sementara kita di atas, marilah sama-sama kita membantu mereka yang sentiasa menagih peluang untuk turut sama berekreasi.

No comments: