Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Tuesday 13 November 2012

Sembang Hadith Desa Bundoora

Alhamdulillah...Segala puji dan puja hanyalah dipanjatkan kepada Allah SWT, Tuhan sekalian alam kerana dengan izinkan hati kembali berbisik untuk jari mula berdansa di papan kekunci bagi mengisi semula ruangan di blog yang sekian lama bersawang. Selawat dan salam juga tidak saya lupakan buat junjungan besar Nabi Muhammad SAW, keluarga baginda dan seluruh sahabat baginda SAW.


Kali ini saya ingin berkongsi pengalaman kami pelajar-pelajar dan ahli keluarga Malaysia di dalam mencari ilmu ukhrawi  di sepanjang kami 'bertandang' di bumi asing Australia ini. Tidak sama seperti di Malaysia di mana rumah-rumah Allah sentiasa mengadakan majlis-majlis ilmu hampir setiap hari dan makmur sentiasa, di sini peluang untuk kami berkumpul dan mengadakan majlis-majlis ilmu agak terhad dek kerana kesibukan dengan agenda dan matlamat kami ke sini.

Di sebalik kesibukan bergelumang dengan pengajian atau penyelidikan masing-masing kaum bapa cuba untuk memperuntukkan masa sekurang-kurangnya dua minggu sekali sebelum atau selepas waktu Maghrib untuk berkumpul bersolat berjemaah bersama-sama mendengar sembang Hadith 40 karya Imam An-Nawawi yang disampaikan oleh Ustaz Azizee yang juga penghulu Desa Bundoora.

Setiap hari Jumaat dua minggu sekali warga Desa Bundoora akan bergilir-gilir secara sukarela untuk menjadi tuan rumah untuk majlis tersebut. Tuan rumah hanya perlu menyediakan ruang untuk bersolat dan sembang hadith berlangsung sahaja. Di akhir setiap majlis, tetamu akan menjamu selera berbekalkan makanan secara potluck agar tidak menyulitkan tuan rumah.

Syukur kehadrat Illahi kerana dengan majlis sebegini ukhwah sesama muslim dari tanahair dapat terus dijalinkan dan kekal utuh di sebalik kesibukan tugas seharian.

No comments: