Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Monday, 17 February 2014

Menangkap Ketam di Lakes Entrance

Cuti persekolahan hujung tahun lepas kami isi dengan membawa anak-anak ke Lakes Entrance bersama keluarga Wan dan Jaronie. Perancangan yang dibuat di saat-saat akhir ini menyebabkan kami tidak berjaya mendapatkan penginapan untuk bermalam di Lakes Entrance dan terpaksa balik hari. Semua hotel, motel, caravan park, apartment telah penuh kerana cuti perayaan Krismas.

Untuk pengetahuan penjengok sekalian, Lakes Entrance terletak kira-kira 340km daripada Melbourne dan mengambil masa pemanduan sekitar 4 jam. Dek kerana perjalanan yang agak panjang kami bertolak awal sebaik usai solat Subuh.

Kami tiba ketika matahari terik di atas kepala. Jeti yang terletak di belakang Pusat Penyelidikan RMIT Uni telah penuh dengan manusia. Mereka ini telah mula berada di situ semenjak awal pagi lagi. Banyak juga hasil tangkapan mereka.


Kami tak menunggu lama, sangkar yang baru Wan beli di Kmart (berharga $12) dikeluarkan. Selepas diikat umpan rangka ayam di dalam sangkar, kami campak sangkar ke air. Aduhai tali tak cukup panjang da. Tak cukup persediaan betui. Macam-macam yang takdak. Tapi 'perangkap' kami mengena, seekor anak ketam termakan umpan. Penambah semangat tu untuk cuba lagi. Kami perlukan tali yang lebih panjang. Saya tebalkan muka minta dengan 'jiran sebelah'. Memang jenis yang tak berkira, orang cina dari Taiwan tu siap potong... panjang lagi tu. Alhamdulillah...

Supaya tak terjadi seperti kami, di sini saya turunkan sedikit persediaan dari segi peralatan tambahan yang perlu dibawa kalau ada yang berminat nak ke Lakes Entrance untuk menangkap ketam. Antaranya tali rafia (untuk ikat umpan), tali nylon (untuk sambungkan tali bagi panjangkan lagi tali sangkaryang sedia ada), pisau/gunting/lighter (untuk potong tali), cooler box/baldi/'toyogo' box (untuk simpan hasil tangkapan) dan kain buruk/sarung tangan. Kalau nak turun menangkap ketam di waktu malam, bolehlah bawa lampu suluh sekali.

Selain daripada itu juga jangan lupa untuk membeli fishing licence. Ini sangat-sangat penting! Ianya boleh dibuat secara atas talian ataupun di outlet-outlet yang tersenarai. Jangan dibuat pasai tak beli ya... silap haribulan mau kena saman kalau ada penguatkuasa yang datang buat pemeriksaan. Kami sendiri pun hampir terkena. Nasib baiklah belum rancak lagi dapat ketam tuptup ada polis la pulak datang buat pemeriksaan lesen. Ada juga yang kena tangkap sebab tak berlesen, tapi sampai kat kami polis tadi cuma check orang sebelah sahaja dan seterusnya berpatah balik dan kembali ke patrol car bersama seorang 'penangkap ketam' yang tak berlesen. Fuh! selamaaat kami....

Alhamdulillah... dalam rembang matahari yang terik pun dapatlah juga kami merasa ketam-ketam yang ditangkap sendiri, segar dan sedap. Dapat jugaklah ketam yang besar-besar. Anak-anak ketam kami campak semula ke air. Yang besar-besarnya terus dibuat masak goreng dengan cili di tepi jeti. Berkelah tu....
Kebetulan pula kali ni musim kupang, makanya menu makan tengahari kami ditambah dengan kupang segar dimasak cili. Besar-besar kupangnya. Perghhhh sodap... Selain tu Liza bawa juga sate dan dibakar panas-panas. Lagi la terangkat makan tengahari kami.

Pesanan saya dari pengalaman lepas... kalau ada yang nak ke Lakes Entrance, adalah lebih baik bermalam di sana. Baru puas. Kalau macam kami memang agak kalut sebab dalam keletihan dah nak memandu lagi 4 jam lebih untuk balik ke Melbourne. Memang meletihkan,  Kalau bermalam dapatlah peluang menangkap ketam  lagi di waktu lepas Maghrib dan selepas Subuh. Kalau menangkap di dua waktu nie katanya lebih banyak hasilnya.

Walau apapun kepada yang berminat bolehlah ke Lakes Entrance untuk mencuba nasib. Yang pastinya pengalaman menangkap ketam di Lakes Entrance memang menyeronokkan. Kami cuba merancang untuk ke sana lagi.

3 comments:

Ain Humairah said...

baca blog en syam jerla. nk pegi nyer en tah biler nk dtg rezeki tu ^_^

Hisyam CHE MAT said...

Ain Humairah: boleh visit punya kalau plan betul2. Tiket skrg dah murah. Accommodation pun ada utk budget travellers. Mmg kena plan

Ain Humairah said...

tunggu tiket lebih3 lg murah muahahaha.. insyaAllah en syam. Di mana ada kemahuan di situ ada jalan kan :)

visit my blog: ilebin.blogspot.com