Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Sunday 22 April 2012

Banyak Bezanya

Ya memang banyak bezanya antara dua tempat ini.Mill Park dan Bendigo berbeza dalam banyak hal.Kalau dikira dari segi bahan mentah halal, Mill Park boleh saya anggap sebagai 'pemenangnya'. Begitu mudah rupanya untuk mendapatkan daging kambing, lembu & ayam sembelihan yang halal. Tak perlu pergi jauh jauh untuk bahan halal. Banyak sangat. Bawa duit saja dan semua yang kita hajati akan berubah milik.

Di Bendigo dulu (kira-kira dua jam perjalanan dengan kereta & keretapi) memang sukar betul mendapatkan ayam halal. Kalau adapun mahal. Itupun ada sebuah kedai sahaja yang boleh dipercayai. Kalau inginkan yang murah saya perlu membuat tempahan dengan Brother Mamoun yang bekerja di Ladang Ayam Hezeldene yang terletak satu jam perjalanan dari Bendigo. Bekalan murah itu akan sampai antara 2-3 minggu bergantung kepada kehadiran Mamoun untuk solat Jumaat. Jadi telur dan ikan bilis atau 'ikan segar' akan menjadi juadah.

Kesannya saya kehilangan berat badan mencecah 10kg bila pulang ke Malaysia pada ketika itu. Badan memang ringan. Namun berat badan hanya sempat bertahan untuk beberapa bulan sahaja. Selepas beberapa bulan.... naik kembali.

Kini di Mill Park, kami punya rakan senegara yang 'agak ramai'. Dengan bahan mentah halal dan rempah ratus yang mudah diperolehi dan murah ( itupun kalau tahu tempatnya), maka keraplah ada acara makan makan. Alhamdulillah... Murah rezeki.

Makanya kalau nafsu makan gagal dikawal...saya yakin sekejap ja akan jadi 'ikan buntal'. Control control.. memang kena cuba control mana yang patut. Tapi tak tau la sampai bila.

Namun saya puas kerana masih boleh mengikut rutin makan tengahari seperti di Bendigo dulu. Makan tengahari saya di uni hanyalah berbekalkan dua keping roti bakar dan sebiji buah epal. Tiada kari dan peria goreng kedai mamak yang jadi juadah tengahari. Tiada masa untuk lepak lepak di Restoran Syed atau Khulafa untuk teh tarik & roti canai.

Saya punya rutin baru sebagai pelajar, bapa di samping sebagai suami. Namun saya juga tidak melupakan kehidupan sebagai masyarakat di sini.

No comments: