Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Friday 13 April 2012

Habis Madu...

Tak terkejut saya membaca perkhabaran yang Rexy Mainaky akan meletak jawatan sebagai Jurulatih beregu wanita kebangsaan. Dari riak wajahnya di sini dapatlah dibayangkan bagaimana kecewanya dia dengan sesuatu yang hanya dia sahaja ketahui. Kalau difikirkan tentang gaji tentu lebih dari cukup. Kalau difikirkan tentang persekitaran kehidupan di sini tentu tak kurang 'meriahnya' seperti di negara asal beliau. Tentu ada sesuatu yang bermain di fikiran beliau sehingga mengambil tindakan meninggalkan negara yang pernah memberikan taraf permastautin tetap (PR) kepadanya sekeluarga walaupun baru hanya dua tahun ketika itu menyumbang bakti sebagai jurulatih pasangan beregu bertaraf antarabangsa untuk negara kita.


Rexy betul-betul baru saya kenali (sebelumnya hanya di kaca televisyen) adalah ketika bersama-sama TEAM TACT mengendalikan program Pembinaan Pasukan dan Bina Semangat untuk atlet-atlet Piala Thomas dan Uber pada tahun 2008 di Port Dickson. Walaupun beliau merupakan seorang bekas jaguh badminton dunia dalam acara beregu, namun Rexy langsung tidak menunjukkan egonya. Rajin berseloroh, keikhlasannya kita tersenyum dan jelas keramahannya melayan peminat-peminat yang ingin bergambar jauh sekali berbeza dengan kegarangnya ketika di gelanggang.

Ketika aktiviti yang melibatkan pasukan dijalankan, Rexy akan menunjukkan kesungguhannya dan seperti kebiasaannya semangat beliau mengalahkan atlet-atlet badminton kita yang akan berjuang di Piala Thomas dan Uber pada ketika itu. Saya takjub melihat kesungguhannya untuk menyiapkan tugasan dalam permainan individu dan berpasukan yang dirancang oleh penganjur. Memang layak sangatlah beliau bergelar JUARA DUNIA yang disukai ramai samada di dalam mahupun luar gelangggang.

Saya juga menulis tentang kehebatan Rexy di sini dan pengalaman Semangat Sepasukan di sini.

Pasti negara akan kehilangan seorang jurulatih yang hebat selepas sebelum Misbun pergi membawa diri. Adakah selepas ketiadaan kedua-dua jurulatih berwibawa ini pasukan badminton kita akan terus gah di persada dunia, kita tunggu dan lihat sahajalah hasilnya. Semoga Rexy akan terus berjaya melatih pemain-pemain baru di Filipina menjadi juara dunia dan menghasilkan pemain yang tak lupakan 'gurunya' apabila mereka telah berada di puncak dunia. Sememangnya tiada apa yang dirugikan oleh Rexy, namun yang ruginya adalah......

2 comments:

FoO dA fIrSt#1 said...

setuju, teringat trick Rexy pasal duit syiling....

hisyamchemat said...

Yasir....Dia juga layak sebagai penghibur & magician