Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Thursday 12 July 2012

Usah Membazir!

Kalau diikutkan kepada pengalaman sebagai pelajar berkeluarga di negara asing ini, membawa ahli keluarga untuk makan di luar adalah suatu aktiviti yang jarang sekali dapat kami lakukan. Kebanyakan kami sebaik mungkin akan cuba berjimat dengan membeli barang mentah, memasak dan seterusnya makan di rumah sendiri sahaja.

Kalau di Malaysia dengan kesibukan ibubapa mencari rezeki kebiasaannya hujung minggu sahajalah dapur akan 'berasap'. Selainnya... order dari restoran sahaja la. Dibungkus tomyam ayam dibawa pulang dan ditanak nasi... jadilah juadah makan malam anak beranak.

Namun adakalanya di Melbourne keinginan untuk 'melayan' anak-anak berubah selera dengan makan di restoran turut tidak dapat dihindari. Tak boleh la dok syok sendiri belajar sahaja sehingga lupakan anak dan isteri yang menjadi sumber motivasi dan inspirasi. Kenalah layan bawa makan di luar jugak. Tambahan pula di kawasan sekitar luar bandaraya Melbourne ini banyak restoran yang menyajikan makanan halal kalau nak dibandingkan dengan Bendigo dahulu. Maka tercari-carilah kami kedai-kedai makan yang agak kena dengan selera dan kemampuan. Restoran kebab menjadi pilihan.


Dalam tiga kunjungan saya ke sebuah restoran kebab berhampiran Illim College, Dallas (pinggir bandaraya Melbourne)saya sekeluarga kerapkali dapat melihat situasi di mana muslim yang susur galurnya dari Timur Tengah makan di situ. Kebanyakan daripada pelanggan di situ adalah muslim yang saya rasakan telah mendapat taraf penduduk tetap Australia. 'Pak Arab' dan 'Mak Arab' ini saya lihat akan membuat pesanan makanan seperti kebab kambing/ayam, roti, sup, kentang goreng dan lain-lain lagi yang penuh satu meja. Kebiasaannya mereka tidak akan melepak lama di restoran. Usai makan mereka ke kaunter membuat bayaran dan meninggalkan sisa makanan yang seperti belum disentuh orang. Aduhai sayangnya rezeki. Mereka ini terlalu kufur nikmat. Memanglah bagi mereka makanan yang dipesan itu murah kalau diikutkan matawang mereka berbanding kita nie 'pendatang'. Tapi janganlah sampai 'semeja' makanan ditinggalkan tak disentuh. Menangis rezeki Allah tu. Saudara SYAITAN namanya tu! Tak mampu menuturkan di mulut... dalam hati sahajalah. Kitakan 'pendatang' tak boleh lebih-lebih.

Saudara syaitan! Kasar bunyinya kan, tapi itulah kenyataannya. Amalan suka membazir ini sememangnya dilarang di dalam Islam sehinggakan orang yang suka membazir ini diibaratkan sebagai saudara syaitan sebagaimana firman Allah SWT dalam al-Quran surah al-Isra' ayat 27 yang bermaksud,"Sesungguhnya orang yang membazir itu adalah saudara syaitan dan syaitan itu sangat ingkar kepada TUHAN."

Rentetan daripada pengalaman di atas marilah kita bermuhasabah diri. Jauhilah pembaziran kalau kita mengaku beriman kepada Allah SWT. Jangan jadi saudara syaitan. Tambahan pula bulan Ramadhan yang bakal menjelang tidak berapa lama lagi, marilah kita berpesan-pesan supaya menjauhi pembaziran dan memperbanyakkan sedekah.

2 comments:

sname said...

wahh kamil ada restoran dah..untung laa...hehe

hisyamchemat said...

Bisnes kecil-kecilan ja Abe.