Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Sunday 19 May 2013

Kejayaan Anak-Anak

Walaupun jauh beribu batu namun hati mana yang tidak gembira apabila FB menjadi penghubung khabar berita. Khabarnya hari ini hari bersejarah untuk graduan2 dari Fakulti Sains Sukan & Rekreasi. Hari Konvokesyen! Ada sebilangan daripada graduan2 ini sempat saya berkongsi ilmu & pengalaman yang tak seberapa sebelum saya berhijrah ke Melbourne. Tahniah saya ucapkan.

Jari jemari 'gatal' untuk mencoret di sini. Izinkan saya... Ini kisah tentang pengorbanan. Pengorbanan insan yang kadangkala dilupakan, padahal merekalah yang turut menyumbang kepada kejayaan anda. Mereka ini telah banyak berkorban. Pengorbanan yang semestinya para graduan semua wajib hargai adalah pengorbanan ibu dan bapa.

Merekalah yang berusaha mencari rezeki membesarkan anak-anak mereka. Seorang penjaga yang bekerja sebagai penoreh getah perlu bangun seawal pagi mengadap pokok getah. Seorang ibu atau bapa yang bekerja sebagai petani atau pesawah perlu membanting tulang di tengah terik mentari dan hujan yang turun di ladang atau sawah untuk mencari rezeki. Seorang nelayan pula perlu turun ke laut dengan dialun gelombang dan pulang dengan tangkapan yang tidak seberapa. Begitu juga penjaga yang bekerja sebagai pengayuh beca dan pemandu teksi yang bergantung harap kepada penumpang yang sudi menggunakan khidmatnya. Dugaan bagi ibubapa yang bertugas sebagai polis juga sangat mencabar. Mereka perlu berdepan dengan sebarang kemungkinan ketika bertugas untuk mencari nafkah membesarkan anak-anak.

Ibubapa ini telah berkorban masa, wang dan sudah semestinya doa untuk anak-anak mereka. Jangan lupa jasa ibubapa. Jangan tunggu hingga esok. Mungkin tiada hari esok. Peluk dan ciumlah mereka sepertimana mereka memeluk cium kita ketika masih kecil dahulu. Mungkin peluh mereka berbau. Tetapi peluh yang berbau itulah yang telah berpenat lelah siang dan malam membesarkan kita. 
Ini hari gembira, berkongsilah bersama mereka. Tinggalkan sementara pakwe & makwe. Layanlah dan raikanlah hari bahagia ini bersama kedua insan yang tersayang. Pasti beruntung dan berbangga sungguh kedua insan ini pada hari 'kebesaran' ini. Anak yang telah mereka didik dari tapak kaki sebesar ibu jari mereka kini sudah berjaya dan boleh 'dilepaskan' untuk terus melebarkan sayap untuk menempuh kehidupan seterusnya.  InsyaAllah kejayaan seterusnya akan dapat dicapai dengan restu kedua mereka.

No comments: