Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Tuesday 28 May 2013

Bot Stim di Echuca

Echuca letaknya kira-kira 200km ataupun lebih kurang 2 jam 20 minit pemanduan dari Mill Park/Melbourne. Echuca yang letaknya di Victoria merupakan bandar kembar kepada Moama di New South Wales. Kedua-dua bandar ini dipisahkan oleh Sungai Murray. Bandar Echuca suatu ketika dahulu merupakan pelabuhan pedalaman yang terbesar di Australia. Ia mendapat nama dari perkataan orang asal Australia bermaksud 'meeting of the waters', manakala Moama bermaksud 'place of the dead'.



Pelabuhan ini cukup terkenal dengan keunikan kapal stimnya. Kapal stim yang dahulunya digunakan untuk memunggah bulu biri-biri dan kargo di limbungan Echuca kini diubahsuai dan digunakan pula untuk membawa pelancong melayari sambil menikmati keindahan flora dan fauna di sepanjang Sungai Murray. 

Saya boleh melihat suasana di mana pengunjung yang datang boleh duduk merenung penuh minat paddlesteamer yang lalu lalang. Keunikan kapal stim ini terletak pada pengayuhnya dan kepulan-kepulan asap yang memenuhi ruang udara di atasnya. Selain itu juga hon yang dibunyikan turut menarik perhatian pengunjung yang berada di situ. Khabarnya hon itu adalah simbolik menandakan kapal tersebut sudah berada berhampiran dengan jeti dan penumpang yang ingin menggunakan khidmat kapal ini samada sebagai penumpang atau memunggah barangan perlu bersedia berhampiran jeti.

No comments: