Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Friday 31 May 2013

Apa kebendanya yang bergulung-gulung tu?


Siapa jua yang pertama kali menyaksikannya pemandangan di atas pasti akan tertanya-tanya, apakah kebendanya itu yang bergulung-gulung di tengah-tengah ladang yang saujana mata memandang tu. Bukan satu dua gulung, malahan ianya mencecah ratusan gulung.

Kepada yang belum sedia maklum, itulah gulungan di ladang gandum yang baru dituai. Sekiranya anda melalui sesuatu kawasan yang luas di Australia seperti di atas samada di negeri Victoria, New South Wales, South Australia dan Australia Barat maka itulah pemandangan biasa yang akan anda lihat.

Menurut fakta, Australia adalah di antara sepuluh pengeluar gandum yang terbesar di dunia. Kepada yang masih belum tahu lagi, bijiran gandum-gandum yang telah matang ini kemudiannya akan dikisar dan dijadikan tepung. Iya.... tepung gandum. Seterusnya, macam-macam boleh dibuat dengan tepung ini seperti dibuat roti dan pasta. Gandum Australia yang berkualiti ini kemudiannya dieksport kepada banyak negara-negara di dunia antaranya termasuklah Iran, Iraq, Pakistan, Korea dan Jepun. Tak lupa juga ada sebahagiannya dijadikan sebagai makanan untuk haiwan ternakan.

Jadi apabila anda berkunjung ke Australia dan melihat pemandangan seperti di atas tu, maka bolehlah anda bercerita tentang benda gulung-gulung tu dengan rakan-rakan lain yang turut sama melancong.

No comments: