Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Wednesday 9 October 2013

Jihad ini jihad ilmu


Teringat lagu yang sangat popular suatu ketika dahulu yang dinyanyikan oleh Mawi. Saya cukup minat betul dengan part pada lirik ini. Kerapkali juga saya lagukan part ini...Tekanan boleh hilang, "I cakap you..."

Liriknya berbunyi " Apakah yang dikejar dalam hidupmu...Berkali ku kata padamu...Kita singgah di dunia yang sementara...Penuh tipu daya... Yang kekal...Disana... Biarlah..kita bersama...Usahlah Hanyut terus terlena...Kerana dunia..."

Kalau diikutkan tekanan buat PhD nie memanglah banyak. Bila dah nak penghujung tahun kedua nie mulalah 'otak' dok menerawang dengan macam-macam. Sekejap saja rasanya dah nak masuk tahun ke-3. Mulalah 'otak' dok pikiar  apa sebenaqnya lagi yang nak dikejar. Tak cukup lagikah dengan apa yang ada??? Bisikan, lintasan & hasutan yang tak baik ini mula bermain di minda. Dah dok elok-elok kat Shah Alam... kenapa la nak menyusahkan diri… Angkut anak bini merantau jauh sebegini. Kalau setakat mahukan ilmu… cukupla dengan membaca seberapa banyak buku-buku dan jurnal yang berkaitan, akhirnya dapat jugak ilmu yang dicari. Kalau hendakkan pengalaman rekreasi, teruskan aktif merancang dan sertai aktiviti rekreasi. Apa nak letih-letih perah otak sambung belajar nie.

Begitulah bisikan, ‘hasutan’ dan lintasan jahat yang seringkali menerpa ke minda saya. Jenuh jugak la nak diperbetulkan kembali fokus awal HIJRAH ini agar ianya sentiasa berada di landasan sebenar agar tidak terlalu lama tergelincir.
 

Semuanya itu saya ambil sebagai sebahagian daripada ujian, dugaan dan cabaran dalam menempuh perjalanan PhD ini. Walau dibanjiri keringat dan air mata, perjuangan ini perlu diteruskan. Segala keperitan yang dialami bukan penyebab yang menjadi penghalang untuk kaki terus gagah melangkah. Jika tersungkur bukan bermakna saya akan terus berputus asa. Semangat perlu terus kuat,untuk bangun melangkah dan terus melangkah demi mengejar sebuah impian...

Ini JIHAD ILMU! Saya perlu terus berusaha. Allah telah berikan peluang di kala ramai lagi menantikan peluang ini. Allah juga yang hantar dan seterusnya beri keazaman untuk saya buat PhD.

Ini JIHAD ILMU wahai HiCMat… ianya perlu untuk kamu pulang berbakti untuk agama, anak bangsa dan seterusnya negara tercinta. Kumpulkan semangat untuk buat sehabis baik dan buat hingga ke garisan penamat wahai HiCMat.

Wahai rakan2 ku sekalian doakan yang terbaik untuk HiCMat sekeluarga. Aamiin Allahumma Aamiin…
— at RMIT University Bundoora Campus.

No comments: