Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Friday 11 October 2013

Pelancongan Australia: Betul-betul Peranan Dimainkan

Ini cerita tentang pelancongan di Australia. Cerita tentang hebatnya orang depa dok promosi negara depa sampaikan saya pun dok sibuk nak promosi orang kita mai sini. Bukan apa, ada orang kata melancong ke Australia mahal, tapi sebenarnya....kalau kena dengan caranya ianya amat menjimatkan. Apa yang penting, perancangan lawatan hendaklah dibuat rapi dan bukannya lawatan itu dibuat secara tergesa-gesa. Nak jimat dan enjoy la katakan.

Kalau di Malaysia kita ada Tourism Malaysia, di Australia pula ada Tourism Australia (TA). TA hanya memainkan peranan di peringkat federal tetapi peranan yang lebih besar dimainkan oleh negeri/wilayah masing-masing kerana Australia adalah sebuah negara yang cukup besar. Kalau dibandingkan dari segi saiz, Malaysia hanya sebesar jari kelingking (atau lebih kecil) manakala Australia pula sebesar tapak tangan. Walaupun Australia besar, namun jumlah penduduknya lebih kurang sama ramainya dengan penduduk di Malaysia. Majoriti penduduk Australia kebanyakannya memenuhi sekitar bandar-bandar besar seperti Sydney dan Melbourne.


Berbalik kepada pelancongan di Australia, menurut Australian Bureau of Statistics (ABS) pada bulan Februari 2013 sahaja Australia telah menerima perangkaan ketibaan pelancong sekitar 604,600 orang di mana sejumlah 25,000 daripadanya adalah daripada Malaysia. Untuk dua bulan pertama tahun ini pelancong dari Malaysia mencatat sejumlah 37,300 orang iaitu peningkatan sebanyak 12.7% relatif menurut jangkamasa yang sama tahun sebelumnya. Tu dia... ramai kan! Begitulah laporan yang dikeluarkan oleh ABS yang sentiasa bekerjasama rapat dengan TA dalam menyalurkan maklumat yang terperinci tentang kemasukan pelancong ke seluruh Australia.

Memang TA memainkan peranannya sebaik mungkin untuk tarik pelancong untuk melancong ke negara mereka. Dek kerana tahu betapa ramainya orang Malaysia yang gemar melancong ke Australia, maka TA sanggup menyediakan satu wadah penyampai maklumat yang  menggunakan Bahasa Malaysia. Laman sesawang Pelancongan Australia tersebut yang pada pendapat saya tidaklah terlalu lengkap, namun ianya tetap berguna seperti kata peribahasa lama, tiada rotan...akar pun jadilah.Tak banyak, sedikit pun ia turut boleh membantu kepada mereka yang baru pertama kali yang nak menjejakkan kaki ke Australia. Sekurang-kurangnya bakal pelancong dapat tahu sedikit sebanyak tentang Australia... ke mana destinasi yang nak dituju dan perancangan tentang barangan yang perlu dibawa bersama. Untuk makluman semua penjengok sekalian, laman  sesawang berbahasa Inggeris tentang produk-produk pelancongan di Australia memanglah cukup banyak dan lebih lengkap tentang sesuatu lokasi berserta alamat. Kena rajin-rajin Google ja. Begitulah hebatnya teknologi.

Kesimpulannya... memang saya tak boleh menafikan kehebatan Australia mempromosikan produk pelancongan mereka. Mereka menggunakan sepenuhnya segala media yang ada untuk mempromosikan segala khazanah alam semulajadi dan keunikan yang terdapat samada di bandar-bandar besar sehinggalah ke seluruh pelusuk bumi Australia. Sememangnya di sini punya terlalu banyak tempat yang boleh dilawati.


Klik JOM JELAJAH AUSTRALIA untuk coretan sebahagian daripada pengalaman kembara saya di Australia.


3 comments:

yuyu said...
This comment has been removed by the author.
yuyu said...

salam...nak mintak itineri dari melben ke tasmania boleh tak? dok plan september ni nak p melben nak discover sampai tasmania...kalo ada boleh tak email kepada idacomot@gmail.com :)... nak tahu gak dari melben naik flight apa ke tasmania....

hisyamchemat said...

Dah beli tiket ka Yuyu. Register dgn jetstar australia. Kalau ada offer ke Tasmania boleh beli.