Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Friday 28 December 2007

Dugaan Perlukan Kesabaran

Lepas saya mendapat perkhabaran gembira daripada penyelia projek penyelidikan tempohari [I feel you are very close to finishing-Dr Andrew], saya seterusnya telah dikejutkan dengan ujian oleh Allah s.w.t pada hari yang sama. Nak dijadikan cerita, lepas makan tengahari dan solat Zohor di surau saya terus ke perpustakaan dan tinggalkan 'laptop' saya di dalam PostGrad Room dalam keadaan'on' selepas 'restart' [sebab laptop saya sengaja diletakkan 'password', dengan harapan bila saya 'restart' jadi org tak boleh 'access'].

Bila saya balik semula ke PostGrad Room dalam jam 4pm saya nak masukkan 'password' tetapi sebaliknya berlaku, 'laptop' saya dah pening, nak 'on' tak boleh dan nak 'off' pun tak boleh. Aduh... saya panik betul masa tu. Dahlah tak pandai sangat bab-bab betulkan komputer ni [jahil teknologi]. Mulut tak putus-putus membaca doa dan zikir yang biasa diamalkan, Allahumma yassir walatu'assir ya karim [Ya Allah permudahkanlah segala kerja buatku, janganlah engkau susahkan, wahai Tuhan yang Mulia] dibaca berulangkali. Saya bukan takut apa, penulisan saya semua dalam dua 'thumbdrive' sebagai 'backup', tapi 'endnotes' yang saya risaukan [saya tak ada 'copy']. Saya mula membayangkan kalaulah 'laptop' ni kena format balik, mungkin habislah fail saya kat dalam tu. Saya tunggu punya tunggu punya tunggu sampai jam 5.30pm masih lagi tak OK, 'laptop' masih gagal berfungsi lagi. Jadi saya pun terus bungkus dan balik dengan harapan bila bateri habis nanti mungkin OK kot.

Lepas solat Maghrib & sunat Hajat masih tak ada apa-apa lagi perubahan pada 'laptop' saya. Pelik saya, bateri tak habis-habis. Selalunya maksimum pun 3 jam bateri 'kong'. Saya dah mati akal, apalah dugaan Allah turunkan kat saya ni, mungkin nak menguji kesabaran saya kot, mungkin ada dosa-dosa lalu yang perlu saya tebus. Saya dok bayangkan kalau tak OK juga malam ni tentu duit saya 'terbang' esok sebab nak kena bawa 'laptop' tu ke kedai komputer.

Nak dijadikan cerita lepas solat saya keluar bilik bertembunglah dengan seorang hamba Allah nie [Mike] yang baru pindah masuk rumah sama dengan saya, baru balik. Saya tanya dia samada dia tau macamana nak bikin komputer, saya bagitau la apa masalahnya. Dia kata dia cuba. Alhamdulillah lepas dia tengok dia kata dia pun pernah alami macam nie dulu. Dia tanggalkan bateri 'laptop', pasang balik, semuanya 'back to normal'.

Itulah dugaan saya pada hari yang sama mendapat khabar gembira, kemudian panik sekejap bila diuji dan seterusnya bersyukur tak terhingga bila dipermudahkan oleh Allah subhanahuwataala. Banyak pengajaran yang saya dapat daripada peristiwa ini.

Pertamanya hendaklah kita sentiasa mengingati Allah dalam apa jua keadaan. Ujian dan dugaan merupakan asam garam hidup kita di dunia ini. Saya senantiasa beringat bahawa segala sesuatu yang berlaku itu adalah dengan izin Allah. Maka sudah tentu segala musibah yang berlaku ke atas saya juga adalah dengan izin Allah s.w.t.

Keduanya saya sedar bahawa sebarang ujian itu adalah untuk menyucikan diri kita dari dosa kita, agar kita tidak disiksa atas dosa tersebut di akhirat kelak.

Ketiganya, apabila kita bersabar dengan ujian yang menimpa, darjat kita di sisiNya akan meningkat. Begitu juga saya dapat rasakan ketahanan mental dan emosi kita juga akan meningkat dengan kesabaran.