Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Tuesday 14 July 2009

Beban Dikongsi

Pada semester ini saya tidak mengajar pelajar sepenuh masa untuk kursus Rekreasi Luar di peringkat Diploma. Alhamdulillah saudara Azizul sudi menggantikan saya.

Sesungguhnya mengajar kursus ini memerlukan komitmen yang tinggi kerana pelajar perlu diajar bermula dari erti rekreasi luar sehinggalah mereka boleh menjalani perkhemahan selama 5 malam di akhirnya. Saya telah merasai pengalaman ini bersama banyak kumpulan. Sekarang biarlah Azizul pula merasai nikmatnya.

Sebenarnya, untuk semester ini saya memerlukan masa yang lebih untuk pelajar di peringkat sarjana muda. Kali ini terdapat dua kumpulan pelajar yang telah mendaftar untuk kursus Pengurusan Rekreasi dan Aktiviti Luar. Selalunya satu kumpulan sahaja. Disebabkan kurikulum FSR baru disemak semula maka berlakulah pertindihan di semester 3 di antara pelajar Kohort baru dan lama.

Mereka yang mendaftar kursus ini majoritinya adalah bekas-bekas pelajar SR113. Datang dari 3 kampus yang berbeza. Mereka pernah mengambil kursus Rekreasi Luar di peringkat Diploma. Pengalaman mereka berbeza walaupun dari produk silibus yang sama. Guru mereka juga berbeza biarpun mereka dari Fakulti yang sama. Saya yakin ada sesuatu yang boleh dikongsi bersama kumpulan ini. Kumpulan ini akan menjadi kumpulan pertama yang akan menggunakan silibus baru Pengurusan Rekreasi dan Aktiviti Luar.

Daripada perbincangan awal, Amali Perkhemahan selama 5 malam akan diadakan di Pulau Kapas, Terengganu. Tarikh yang dicadangkan adalah daripada 14 hingga 19 Ogos 2009. Saya telah lontarkan sedikit idea tentang aktiviti yang akan dijalankan sepanjang di sana. Namun, saya telah memberikan sepenuh kepercayaan kepada kumpulan ini untuk merancang sendiri aktiviti rekreasi yang ingin mereka jalankan. Akan saya ceritakan hasilnya nanti.

Di samping pelajar sarjana muda ini, saya turut membawa pelajar-pelajar matang dari mod Pengajian Luar Kampus (PLK) dan Pengajian Jarak Jauh (ePJJ). Mereka juga nampak gayanya begitu teruja untuk menyertai perkhemahan ini setelah lama tidak beraksi. Semoga kem ini berjaya dilaksanakan dan mencapai matlamat yang digarapkan.

7 comments:

aboy said...

Wah boss....
Pulau kapas....=)..
MEsti bakal2 peserta nanti akan mengalami pengalaman yang menarik sambil menimba ilmu...

All the best bakal2 peserta..=)

wegreentheearth said...

nak join boleh ke bos???
hehee....

Lennyek said...

saya la pesertanya..

xleh..abg mus kna ikot abg mun..
hehehehe...

rahimmeerah said...

Bagus la macam tu, turunkan ilmu dan pengalaman.Hope kali ni tak jadi isu lagi pelepasan kuliah. Kuliah saya no problem bisa di atur.

hisyamchemat said...

Mus,
Shahputra 3 orang tu hang bawa sendiri ja pi Teluk Cempedak buat Final Camp hahaha

En Rahim,
Ada jugaklah kuliah terpaksa diganggu. Susah sikit nak cari masa kem untuk semester ni. Ramadhan depa takmau beraktiviti.

wegreentheearth said...

kata beban dikongsi bos...
hehee...
2 org je tgl...

Anonymous said...

hahaha... nko kongsi je beban tu dgn 2 org student nko mus...