Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Monday 14 December 2009

Hancur

Hari tu adalah hari terakhir PTK. Datanglah seorang kawan baru tu nak pinjam komputer riba saya. Katanya dia nak tengok tugasan dia. Mahu dicucuk komputer saya dengan thumbdrivenya. Hendak disemak tugasan beliau sebelum dicetak dan dihantar. Hati saya berat nak dikongsi komputer saya tu.

Komputer saya tak ada 'pendinding'. 'Pendinding' yang Mubin beli tak sempat dikemaskini dah hilang entah ke mana.

Dengan berat hati saya pinjamkan saja. Baik hati la katakan. Semua tugasan saya dah disiapkan dan dihantar. Apa salahnya tolong kawan yang memerlukan bantuan.

Kemudian si-polan ini tunjukkan failnya yang tak boleh dibuka. Aik... komputer aku pakai Microsoft Office Word 2007, paling terkini la tu rasanya. Takkan masih tak boleh buka. Si-polan ni kemudiannya pulangkanlah komputer saya.

Balik ke rumah saya buka komputer bimbit. Alamak! dia buat dah. Satu persatu fail nak dipadam. Kesudahannya langsung tak boleh tengok apa pun. Alahai la nasib badan.

Rupa-rupanya barulah saya tahu yang komputer riba si-polan tu dah diserang virus yang teruk. Dah hancur komputer dia. Thumbdrive dia pun ada virus. Dah hancur thumbdrive dia. Kemudian tanpa segan silu dia cucuk pula virus tu kat komputer saya. Alahailah kawan. Nasib baik PTK dah habis. Kalau tak mau pitam aku dibuatnya.

6 comments:

_F.@.R.@.H.@.L.!.N.@_ said...

salam bos..biasa lah tu...virus durjana nih x pnah kesah sapa pon..yg dia tau menghancurkan jak..jgn kan student..lecturer pon kona..hehehe..da nasib badan bos..seb bek da ciap kojo..kalu x bukan pitam ja mau nxmangon seminggu..hehehe..pe pon congrate dpt setelkan PTK..kem salam k.ija..

Lennyek said...

salam..

En.syam,sya simpati dgn nasib laptop en.syam..tapi sya rasa, boleh diselamatkan wlpn tak 100%..maybe file tu tersorok n ade crtain antivirus yg boleh mmbntu n bla discan dia akan popup balik..try avira..insyallah..laptop en.syam akan sihat seperti sediakala..

Liza Azahar said...

I feel sorry what happened to your laptop. First of all, in future please make sure you have a back-up file. Especially your are a lecture. There's a lot of important document. and sometimes you can not be a soft hearted person. I know you very well. Lastly, you can download Avira Antivirus for free from website. I hope you learn something from that matter. And also make sure asked them whether they have virus scan before putting in your laptop but the best way everytime someone wants to use your laptop asked to to scan the virus first. To be saved from not happening again.

Apize said...

kenapa en.syam x panggil saya nak wat 'pendiding' tu..saya bila2 masa jer boleh..

deedaa.jijah.linda said...

saya pon simpati ngan bos....kang x nak bg pinjam org kata kedekut kan...xpelah...ader hikmah disebalik aper yg terjadi....dia soh beli laptop baru,,....jangan marah bos....

deedaa.jijah.linda said...
This comment has been removed by the author.