Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Tuesday, 23 November 2010

Lapor Jangan Tak Laporkan!

Tu dia dah dekat dengan penghujung Tahun Masehi maka berbondong-bondonglah warga kerja di sektor awam menghadap komputer (kalau yang rajin menaip ler!) dok cari idea apalah yang nak dilaporkan kat bos masing-masing tentang pencapaian sasaran kerja tahunan tu. Adakah tercapai atau tersasar daripada yang telah ditetapkan di awalnya. Bertambah atau makin mengurang sasarannya.

Hah! Saya pun salah seorang daripada yang terlibat da. Jenuh kena selongkar balik bilik di pejabat yang telah sedia semak tu. Nak cari balik surat lantikan, tarikh program, pegawai pengiring dan macam-macam lagi yang nak dicatatkan dalam borang tu.

Saya tengok ada geng yang tulis tangan ja. Fuh... senang hidup depa nie. Kalau tulisan cantik takpa la jugak. Kalau saya... jawabnya Pegawai Penilai Pertama (PPP) dah PANGKAH sebelum sampai kat Pegawai Penilai Kedua (PPK). Jadi lagi baik saya taip ja. Templet lama pun ada lagi. Pindaan 2010 pulak dah dibuatnya. Nasib baik tak banyak pindaannya, jadi boleh guna mana yang patut. Alhamdulillah awal pagi nie dah siap isi semuanya.

Bercerita tentang Laporan Penilaian Prestasi ni tentu tak dapat lari daripada Anugerah yang memang ditunggu-tunggu oleh kakitangan awam... Itulah Anugerah Khidmat Cemerlang. Tu dia... dah sampai tahap cemerlang ka kerja saya pada tahun nie. Dalam ulasan terakhir oleh saya sebagai Pegawai Yang Dinilai (PYD), dok pikiaq la jugak... apala yang nak diulas oleh aku ni tentang pencapaian sasaran kerja tahunan aku di tahun ni. Fuh... bukan senang rupanya no nak nilai diri sendiri.

Itu belum lagi dikira tuan/puan PPP dan PPK. Lagi hebat amanah yang mereka pegang untuk menilai staf di bawah selian mereka. Salah nilai...

Betul tu, bukan semua orang ada kemahiran untuk menilai. Sesuatu yang subjektif nak diobjektifkan. Tentu ada terkurang terlebih. Hanya yang pernah ada pengalaman menilai yang akan tahu berat beban yang terpaksa dipikul dek kerana tanggungjawab nak menilai ni.

Saya masih ingin isu Dato Seri Dr Khir Toyo ketika beliau menjadi Menteri Besar Selangor yang pernah mengeluarkan kenyataan kontroversi sekitar tahun 2007. Katanya Anugerah Khidmat Cemerlang (AKC)untuk penjawat awam ni adalah hasil daripada Borang Penilaian Prestasi yang telah diisi dan diserahkan kepada PPP dan PPK adalah pembohongan terancang. Fuh... panas beb memang panas. Fuh... hebat sungguh tuduhan beliau itu. Mungkin ada yang pernah dapat AKC yang berkecil hati ataupun turut mengiyakan apa kata beliau tu. Sensasi habis isu tu hinggakan Ketua Pengarah JPA dan Presiden CEUPECS bertindakbalas segera menafikan dakwaan Dr. Khir Toyo itu. Aik betul ker ianya memang benar AKC tu untuk 2%-3% yang benar-benar layak sahaja ataupun digilirkan penerimanya ataupun ikut senioriti ataupun sebab pilih kasih atau ikut kuota.

Pada pendapat peribadi saya... sistem yang dah ada ini sudah cukup baik. Namun proses dalam penilaian kecemerlangan prestasi memerlukan perlaksanaan ynag lebih efektif dan efisien serta pemantauan dari masa ke semasa agar tiada PPP dan PPK yang alpa dan lupa tentang amanah mereka untuk menilai. Sesungguhnya untuk manusia menilai kecemerlangan itu memerlukan ketelusan, kejujuran dan keadilan. Cadangan saya adalah lebih baik sekiranya penilaian ini dilakukan secara berjemaah melalui mekanisme bermesyuarat/syura, agar tahap ketepatan penilaiannya lebih terjamin dan telus.

Manusia menilai, Allah juga menilai... namun penilaian Allah adalah yang paling tepat, terjamin dan terbaik. Wallahu 'aklam bissawab.

2 comments:

Ahmad Firdaus Ibrahim said...

kat dunia oun manusia dah menilai kita, ini kan pulak bila kat akhirat kan. mendalam entry bos kali ni.

HiCMat said...

Ustat: Letih ooo menilai dan seterusnya dinilai. Apa boleh buat... hidup ni memang tak lari dari penilaian. Perlu digredkan macam telur ayam da. Ada Gred A, B dan C.