Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Tuesday, 23 November 2010

Apa Kerja Mau Buat Da!

Ke manalah nak dituju selepas tamat pengajian. Mungkin itu yang bermain di kotak fikiran para graduan kita. Dulu aku belajar ikut kawan. Praktikal pun ikut kawan. Makan dan minum pun kena ikut kawan. Sekarang dah habis belajar apa nak dibuat. Takkan aku nak ikut kawan lagi. Aduh... dah terkena perangkap yang dipasang sendiri. Mereka yang dok ikut kawan nie tak takut apa yang nak dibuat bila tamat. Mana taknya, asyik rujuk dan ikut kawan. Makanya apabila dah sampai masa kena fikir masa depan sendiri, dah terjelepok. Takdak idea dan akhirnya kecewa.

Sepatutnya daripada mula menjejakkan kaki ke universiti lagi kita dah cuba merancang apa nak kita jadi bila tamat nanti. Cikgu, bomba, polis, askar, ahli perniagaan, artis, lawyer, majistret dan apa-apa lagi lah. Pandang ke depan. Memanglah Allah Maha Mengetahui yang terbaik untuk kita. Tetapi takkanlah kita nak menunggu, menanti dan berharap sahaja. Kita kena berusaha. Usaha kena lebih sikit untuk berfikir tentang halatuju dan matlamat kehidupan.

Ini kes yang nyata di depan mata. Kawan nak praktikal kat Gimnasium... kita yang tak berapa nak minat pun ikut sama (mungkin minat datang kemudianla tu katanya). Takut putus kawan pun ada. Kawan tu memangla dia minat habis kat gim... nak jadi 'orang besi'. Jadi dia pilihlah gim. Kita yang tak berapa nak minat ni sebab ada minat sikit-sikit ke lain turut terjun ke 'lubuk' tu. Bila bergraduat, kawan kita tu memang terus bekerja di gim yang memang dia impikan. Sebabnya, sejak dari kecil lagi dok tengok badan Mr Universe Malek Noor dan Arnold Schwarzenegger aka Terminator tu yang menjadi idola dan motivasi dia untuk bekerja di gim. Yang kita yang tak tentu mana nak pergi nie akhirnya menjadi penganggur terhormat dan duduk melepak sementara menunggu 'pinangan' kerja yang dipohon tak kunjung tiba lagi.

Jadi kepada yang dah terkena, terperangkap dan terjelepok...belajarlah dari pengalaman. Apa boleh buat, kali ini andalah mangsa seterusnya. Kepada yang masih belum memasang halatuju diri. Tekadkan niat dan rancang mulai sekarang. Jangan tunggu nasi jadi bubur. Buang masa beb!. Fikirkan dengan mata hati sebelum terlambat. Semoga anda tidak tergolong di dalam golongan yang rugi.

2 comments:

Josey Patrick said...

Coretan neh sedikit sebanyak terkena pada batang hidung saya sendiri. Bukannya ap, dulu sblm masuk FSR saya juga terlalu ikut kawan. Kononya nak kerja setamatnya STPM. Hermm, tapi hampeh tuh semua angan2 mak jenin. Terlalu mgikut ckp kawan sya terlepas UPU yg sepatutnye di isi..Nasib baek UiTM prihatin dan syukur sya dpt offer masuk FSR..nasib meyebelahi kita kalo kite taw ap yg kite nak capai dgn syarat ikhlas dgn setiap yg kita harungi..

HiCMat said...

Peluang kedua menjadikan Josey lebih cemerlang. Tahniah bro.