Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Thursday 7 August 2014

Kisah Arya

Arya rakan sekelas Kaisara di Findon Primary School. Pada penggal persekolahan yang ketiga, Arya telah dilantik sebagai ketua kelas yang baru bersama Chloe.


Minggu lepas Arya ke kelas dengan jam di tangan. Jam tangan warna biru. Saya dapat saksikan gelagat Arya dari luar pagar sekolah. Pergelangan tangan sengaja diangkat ke atas. Ke sana ke mari dia tayangkan jam tangan barunya. Entah apa la yang dicakapkan dengan kawan-kawannya. Kesian, tak ada yang melayan sebab yang lain dok sibuk bermain bola di awal pagi sebelum loceng permulaan waktu persekolahan berbunyi.


Sampai ke kelas Kaisara, saya ketemu lagi dengan Arya. Kali ini Arya maklumkan yang dia pakai jam tangan baru. Jam tangan yang dipakainya itu cukup istimewa katanya. Hadiah dari ibunya sebab dia jadi ketua kelas. Saya  ucapkan tahniah. Dia seronok... senyum bangga sampai ke telinga.


Awal minggu ini, sementara menunggu waktu persekolahan tamat saya terdengar Niina (guru kelas) dok 'membebel' kat Arya. Niina bagi amaran pada Arya di hadapan bapa Arya. Jawatan ketua kelas yang disandangnya untuk penggal ini bakal dilucutkan kalau dia masih tak berubah sikap. Rupanya Arya sudah tumbuk seorang rakan sekelas da. Alasannya kerana budak tu terlalu bising ketika guru tak ada dalam kelas. Dia dah suruh rakannya senyap, tapi rakan tu masih degil. Akhirnya dia guna 'kuasa' terakhir yang dia ada. Ditumbuknya budak tu. Aduh... sudah guna kekerasan da!

Lencana ketua kelas yang baru Arya dapat dari Pengetua semasa perhimpunan mingguan terpaksa Niina simpan sebagai amaran bahawa Niina  serius dengan tindakannya itu. Kesian pulak tengok Arya. Sedih saja menunduk. Terima saja hukuman. Kecik-kecik lagi dah belajar sesuatu yang berguna. Ianya mungkin jadi pengalaman yang cukup berguna kepada Arya sepertimana saya juga pernah dilantik dan dilucut dan letak jawatan Ketua Kelas dan Pengawas ketika di bangku sekolah dahulu.

Saya juga punya coretan pengalaman ke sekolah dengan jam tangan baru dan dilucutkan jawatan. Ianya ada di sini dan coretan letak jawatan ada di sini.

No comments: