Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Saturday 4 July 2015

Parkir OKU Dicaras!

Maafkan saya kerana coretan kali ini adalah bukan kisah yang saya coretkan sendiri tetapi perkongsian kisah benar yang telah dicoretkan oleh seorang ibu kepada anak OKU. Kisah bagaimana parkir yang dikhaskan untuk golongan OKU telah disalahgunakan oleh hamba Allah yang tidak bertanggungjawab ini telah dikongsikan oleh Puan Segufta Yasmien Abdul Rahman iaitu ibu kepada adik Haikal di dalam laman FB beliau pada 2hb Julai 2015. Sama-sama kita ambil iktibar dan dan jauhkan diri daripada menganiayai sesama makhluk.
 
-------------------------------------------------------------------------
Bismillahirahmanirrahim...
Rasanya dah masuk 6 bulan Haikal telah bersekolah diAtfal Jannah cawangan Bangi...Alhamdululillah Haikal menunjukkan perkembangan yg baik dari sehari kesehari ditambah dengan kerjasama teacher2 disekolah yg sangat memberangsangkan...Haikal turut ceria bersama rakan2nya yg menerima diri dia seadanya....
Sekolah Haikal terletak di Bangi Central dan dikelilingi oleh butik2 pakaian wanita muslimah yg sangat gah jenamanya di Malaysia....dan sekarang tak perlu nak cakaplah keadaannya disitu sangat sesak sebab semuanya nak bershoping raya barangkali.....
Namun begitu sejak Haikal bersekolah disitu boleh dikira dengan jari hanya beberapa kali sahaja kami dapat parking khas untuk OKU....parking pun sebab nak turunkan Haikal menggunakan wheelchairnya kesekolah dan untuk ambil dia dari sekolah sahaja....kalau untuk tujuan lain kami tak pernah parking ditempat OKU sebab kami sedar kepeluannya....
Sebab apa tak boleh nak parking kat tempat OKU time bawa Haikal?? sebab ada beberapa manusia yg sangat tidak perihatin telah parking disitu....
Pihak sekolah telah menjalankan beberapa usaha untuk menyatakan tempat parking itu adalah tempat parking OKU ( tempat parking itu sendiri telah ada tanda OKU dengan lukisan yg sangat besar)...antara usaha pihak sekolah:
1.meletakkan kon dan ditampalkan satu kenyataan disitu Parking untuk OKU sahaja...tapi sayangnya kon itu diubah oleh individu yg tidak bertanggungjawab malah kenyataanyg ditampal tadi sudah tidak kelihatan....masa mula2 ada kon tu saya merasakan sangat happy sebab tak perlulah lagi saya parking jauh dan mendukung Haikal yg semakin berat kekereta....dan lega juga hati sebab risau juga time dukung Haikal tu tersadung sewaktu menuruni tangga....hari tu saya dapat parking ditempat OKU...alhamdulillah...tapi bila saya mahu beredar sahaja saya lihat ada sorang brother ni penuh gaya berspek hitam dengan phone ditangannya dan sebelah lagi tangannya nak alihkan kon tersebut....tiba2 dia terperasan saya sedang melihatnya cepat2 dia alihkan tangannya dan buat2 tengok phone balik....dan hari2 yg berikutnya dah tak boleh nak parking disitu dah...
2. Bila kon pun tak dipedulikan lagi...pihak sekolah cuba meletakkan kertas di atas kereta yg parking disitu....dikertas iti ada ayat pertanyaan adakah anda OKU?....pun masih lagi yg tidak peduli....
Pernah sekali suami saya masa nak hantar Haikal terlihat ada kereta parking di tempat OKU tu menyebabkan dia terpaksa parking jauh sikit dan mendukung Haikal masuk kekelas...lepas tu dia tunggu lama nak jumpa dengan pemilik kenderaan disitu...habisnya sampai kesudah tak keluar2 pulak orang tu....
Saya tak kisah jika yg parking tu mungkin OKU jugak...saya faham...cuma bagi yg sihat dan datang nak bershoping dan parking disitu saya amat kesal perbuatan tersebut....ingat walaupun tempat parking lain telah penuh dan parking OKU sahaja yg kosong anda tidak ada hak parking disitu. Tempat parking anda telah disediakan walaupun ia jauh dari kedai yg anda nak masuk....sebab apa? ....sebab anda sihat...ada kaki....bagi mereka yg kelainan upaya contonhya anak saya...tak boleh berjalan....sebab tu parking tu dibuat dekat dengan tempat yg nak dituju...supaya ia memudahkan golongan OKU.... ia berkaitan HAK iaitu hak OKU dan AMAMAH iaitu amanah yg perlu dijaga...siapa yg jaga?? kita yg sihat dan normal dan yang dikatakan profesional ni la jaga hak OKU...
Mode: gembira bila dimaklumkan anak istimewa saya dah kenal abjad A hingga O oleh teacher....hilang sedikit rasa nak marah tak leh dapat parking yg sebenarnya hak Haikal....


 

No comments: