Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Thursday 2 July 2015

Australia: Kepentingan Pengguna Terbela

Ini bukan pengalaman saya yang pertama. Ia juga bukan sesuatu yang saya sengajakan. 

Saya pun tak pasti samada saya ini seorang yang cukup peka dengan persekitaran terutamanya apabila membeli belah. Saya 'cepat tangkap' sekiranya ada barang yang diimbas harganya  di saat membayar di kaunter pembayaran/check-out samada dengan juruwang atau layan diri tidak sama seperti yang dipamerkan di rak. Ia memang sudah jadi kebiasaan saya untuk menyemak dan cuba sebaik mungkin untuk mengingati harga sesuatu barang yang ingin dibeli. Apa boleh buat, nak hidup di bumi asing dengan elaun sara hidup yang cukup makan. Bila barang yang betul-betul ada diskaun baru dibeli.

Di Australia seperti juga di negara-negara maju yang lain ada Supermarkets Scanning Code of Practice. Kod etika ini sangat menjaga kepentingan pengguna. Pasaraya-pasaraya di Australia seperti Coles, Woolworth, Target dan lain-lain telah menandatangani dan bersetuju untuk patuh kepada Scanning Code of Practice ini. 



Sekiranya barang yang ingin dibeli oleh pengguna dan diimbas di kaunter check-out lebih tinggi harganya dari nilai yang dipamerkan di rak, maka tanpa banyak soal, pihak pasaraya akan 'menghadiahkan barang itu secara gratis kepada pengguna. Benar ianya F.O.C!

Dek kerana saya terlalu 'berkira' dan peka dengan harga barangan di sini. Saya seringkali ketemu dengan kesilapan-kesilapan sebegini apabila barangan tersebut diimbas di kaunter bayaran. Barang yang ingin dibeli diberi percuma dan hebatnya lagi staf yang melayan pula dengan lemah lembut dan rasa bersalahnya memohon maaf. 

Subhanallah.... Ini bukan pertama kali saya ketemu peribadi Muslim di bumi yang majoriti rakyatnya belum Muslim. Sekiranya mereka ini dikurniakan hidayah untuk bersama kita yang dilahirkan Muslim ini, tidak mustahil masyarakat di sini akan jadi sebaik-baik Muslim.

No comments: