Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Thursday, 18 June 2009

Letak Jawatan!

Semasa di Tingkatan Satu saya bersekolah di sesi petang. Saya dilantik sebagai Pengawas untuk sesi petang. Kerja saya mengawas rakan-rakan lain untuk sesi petang dari segi disiplin dan sahsiah rupa diri. Nak dijadikan cerita, pada suatu petang tu saya dipanggil oleh Cikgu Cheng, Guru Disiplin untuk sesi petang. Terkejut jugak saya. Apa ke hal pulaklah Mdm Cheng ni nak jumpa saya. Jumpa di Bilik Guru pulak tu.

Rupa-rupanya Cikgu Cheng memanggil saya dengan bersebab. Katanya saya tidak berdisiplin semasa beratur. Dia melihat saya terlalu 'mesra' saya memaut bahu rakan saya semasa beratur. Saya juga dituduh gagal mengawal barisan kelas saya sebelum memasuki kelas. Jadi katanya saya gagal menunjukkan contoh yang baik yang sepatutnya ada pada seorang pengawas. Alahai sebab memaut bahu rakan pun nak dijadikan kes yang besar. Geram juga saya masa tu.

Akhirnya saya menguatkan tekad untuk bersuara di hadapan guru yang sememangnya cenge (garang) ini, " Madam, kalau macam tu saya nak minta letak jawatan la daripada jadi pengawas. Saya gagal jalankan tugas saya dengan baik. Jadi saya ingin beri peluang kepada kawan-kawan saya yang lebih layak untuk menggantikan saya sebagai pengawas". Saya dapat lihat muka dan telinga Cikgu Cheng yang semakin kemerahan. Mungkin dia terkejut dan marah kot. Mungkin dia tak sangka budak mentah ini berani bersuara sebegitu. Dia tak berkata apa-apa dan membiarkan saya meninggalkannya terdiam selepas saya memohon untuk balik ke bilik darjah.


Saya dilantik untuk menjadi Ketua Kelas semasa di Tingkatan Empat. Cikgu Syikin guru baru kelas kami yang baik hati di samping tegas bersetuju melantik saya selepas mendapat mandat daripada majoriti ahli kelas.

Suatu hari tu semasa di pertengahan tahun, saya telah dipanggil oleh Cikgu Syikin ke hadapan kelas. Dia menyatakan perasaan kurang puashatinya dengan prestasi saya sebagai Ketua Tingkatan. Saya dikatakan gagal berfungsi untuk mengambil dan menghantar laporan kehadiran kelas ke Pejabat HalEhwal Murid seperti yang dikehendaki olehnya dan pihak sekolah. Saya juga dituduh gagal mengawal kelas ketika ketiadaan guru di kelas dan turut serta membuat bising. Alahai banyaknya pertuduhan. Memang betul pun. Apalagi tanpa berfikir panjang, sekali lagi sejarah berulang. Saya pohon daripada Cikgu Syikin untuk meletak jawatan. Cikgu Syikin tersentak juga pada mulanya, tapi akhirnya boleh menerima. Niat asal Cikgu hanyalah untuk saya sedar selepas ditegur dan cuba berubah, tapi lain pula jadinya. Dia sendiri tak sangka yang saya akan letak jawatan. Apa boleh buat salah saya juga yang gagal mengawal diri dan tidak berdisiplin.

Apapun semua peristiwa itu menambahkan lagi pengalaman hidup saya. Saya cukup menghormati kedua-dua orang guru ini kerana berterus-terang dan berjaya menyedarkan saya tentang kelemahan diri. Kaedah yang digunakan ini membolehkan saya mudah memperbaiki kelemahan diri berbanding dengan mereka yang hanya menyatakan keburukan dan kelemahan diri ini hanya di belakang kita sahaja. Apabila di hadapan semuanya baik, indah dan puji-pujian sahaja. Saya pun tak kisah untuk memberi peluang kepada mereka yang lebih layak sekiranya keadaan memerlukan. Segala yang ada kini pun hanyalah sementara sahaja bukannya kekal. Hanya Allah tuhan yang kekal selamanya.

3 comments:

kuDULT said...

Elok la tu. Ko pun dah jadi cikgu sekarang...renung-renung dan fikir-fikr le bila buat keputusan utk student ko...takut kesannya sepanjang hayat. Kalu kesan baik x pa la...

imayo said...

asik bagi peluang kat org len jew bos..!!tp kekdg2 kena betolkan dlu yg silap lps kene tgr tue..pastu klu xbley jugak baru give up or surrender..huuhu

-sOutherN_Sh@rK- said...

salam... bese la... ade orang nampak perkara yang buruk je, padahal perkara baik lagi banyak... macam kertas putih yang ade 1 titik hitam... bila tanya apa dia nampak mesti dia kate titik hitam... bukan kertas putih..