Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Friday, 26 June 2009

Balik Jalan Kaki!

"Kakak takut la mama", Kamilia mengadu dengan mamanya malam tadi. "Takut apa?", balas Liza. "Kakak takut papa marah. Papa nak suruh kakak balik jalan kaki kalau kakak dapat nombor 10", jawab Kamilia. "Takpa kakak... kelas kakak banyak budak pandai-pandai. Kalau tak dapat nombor satu untuk peperiksaan kali ni, kakak cuba lagi untuk yang akan datang", pujuk Liza.

Sembang dua beranak tadi saya dengar dari mulut Liza semasa dalam perjalanan untuk "mengadap" guru kelas Kamilia bagi mengetahui prestasi akademiknya. Ingatkan kami dah awal, rupa-rupanya dah ramai ibubapa yang telah beratur untuk mendengar ulasan guru dan seterusnya melihat buku laporan prestasi akademik anak masing-masing .

Sampailah giliran saya dan Liza untuk duduk berhadapan dengan guru kelas Kamilia. Saya panggil Kamilia untuk berdiri di sebelah saya. Biar dia dengar sendiri komen guru kelasnya tentang prestasi peperiksaan dan kelakuannya di sepanjang penggal pertama persekolahan.

Tiada komen yang "berat-berat" yang dilontarkan oleh guru kelas Kamilia. Prestasinya memberangsangkan. Cuma sejarah semasa saya di Darjah Satu berulang. "Kanak-kanak ini suka berjalan di dalam kelas".

Alhamdulillah Kamilia mendapat kedudukan no. 1 [KBSR] manakala untuk KSRA tambah kosong di belakang.

4 comments:

Beautifool Life said...

Salam Boss...

KSRA? Apa tu? Xpenah dengar pun... KBSR saya tau la...

Dah lama tinggal sekolah...

elham said...

tahniah kamilia...

perjalanan said...

tahniah kamilia...


salam perjalanan...

HiCMat said...

Azmi,
Kurikulum Sekolah Rendah Agama