Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Tuesday 17 November 2009

Berkongsi Ilmu Yang Tak Seberapa

Saya cukup teruja apabila berkongsi pengetahuan tentang EndNote. Keterujaan ini samalah seperti ketika di awal saya menanamkan minat kepada rakan-rakan bekas pelajar, pelajar dan para sahabat pensyarah untuk membuka akaun blog masing-masing (nota: maafkan saya sekiranya bercakap besar).

Saya jangkakan tentu ramai yang masih belum tahu apa itu EndNote. Kepada penjenguk yang masih belum tahu, EndNote ini sangat berguna kepada sesiapa sahaja yang suka menulis ataupun sedang atau akan menyiapkan tugasan akademik terutama sekali projek penulisan tahun akhir atau tesis. Kerja yang susah akan menjadi mudah. Tak percaya ka! Cuba dahulu baru tahu.

Ketika pertama kali saya berjumpa dengan Koordinator Program Siswazah di La Trobe University Bendigo dahulu, koordinator saya ada bertanyakan soalan cepumas berkaitan EndNote. Langsung saya kabur. Tak pernah dengar. Malu juga la. Jahilnya aku. Saya hanya dapat bayangkan Enot si pelakon tu sahaja. Tak tahu la pula tentang EndNote yang dimaksudkan. Kat Malaysia tak pernah dengar pun. Maka koordinator program siswazah mengarahkan saya mendaftar untuk kursus hands-on untuk EndNote yang ditawarkan oelh pihak perpustakaan universiti.

Setelah mengikuti kursus tersebut barulah saya tahu betapa mudahnya untuk menyiapkan bibliografi di dalam sesuatu penulisan. Oh... baru saya tahu apa itu EndNote. Alahai senangnya... dengan hanya satu klik sahaja, nama pengarang sesuatu buku/jurnal akan berada di tempat yang paling bawah di dalam penulisan kita. Tersusun pula tu mengikut alphabet. Fuh... senangnya. Tak perlu buat secara manual.

Apabila dah jimat masa tu maka banyaklah juga masa yang saya dapat gunakan untuk berjalan-jalan. Makan angin la. Tak perlu pening kepala nak menyusun bibliografi tu. EndNote lakukan semua. Dari penggunaan EndNote ini jugalah dengan sendirinya saya dapat menyimpan senarai rujukan seperti buku-buku dan jurnal di dalam library saya sendiri. Terima kasih Dr Peter Martin kena telah menyedarkan saya tentang kepentingan dan mudahnya EndNote di dalam penulisan.

Saya pernah melalui pengalaman ngeri akibat tidak membuat backup file untuk EndNote. Pengalaman saya yang jahil teknologi ini ada di sini.

Rentetan daripada itulah setelah pulang dari Bendigo maka saya dengan rela hati, tanpa berbayar dan tebal muka mencuba sebaik mungkin untuk 'menyebarkan' kepada warga fakulti tentang sesuatu yang agak baru bagi kita di sini. Alhamdulillah semakin ramai pensyarah dan pelajar yang mula menggunakan EndNote di dalam penulisan mereka.

Dua minggu lepas saya berkesempatan berkongsi pengetahuan EndNote bersama pelajar-pelajar Sarjana dan PhD di FSR. Sayangnya hanya 15 orang sahaja yang hadir. Yang lain mungkin sibuk kot. Maklumbalas yang diterima daripada mereka yang hadir ke bengkel tersebut sangat positif. Antara komen mereka, "Kenapalah kursus tentang EndNote ini tidak diadakan lebih awal". Jawapan saya kepada mereka mudah sahaja, "Better late than never!".

No comments: