Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Monday 16 November 2009

Mahalnya Sebuah Kemaafan

Ada orang mungkin tak kisah. Alah... itu pun nak berkira. RM4.40 sahaja. Halal saja la.

Namun saya inginkan kebenaran. Sudah berapa ramai yang mereka dah tipu. Yang dipamerkan di rak berbeza harganya dengan yang di'punch'kan di kaunter pembayaran. Saya baru beli dua kotak susu sahaja. Bayangkan kalau ada 100 orang lagi pelanggan di dalam satu hari yang tak perasan dengan harga. Tentu jumlahnya menjadi RM220.00. Kalau 1000 orang yang membeli dalam satu hari di pasaraya besar ini tentu jumlah 'keuntungan' bertambah menjadi RM2200.00. Itu baru sehari. Kalau berhari-hari harga itu 'dimainkan' maka berhari-hari jugalah pelanggan yang membeli susu untuk anak-anak mereka 'dimainkan' oleh harga yang palsu tersebut. Bak kata Din Beramboi, "Pakcik kayo!"

Saya tidak pasti juga samada pasaraya besar yang terletak di Plaza Massalam ini sengaja atau tidak sengaja meletakkan harga sebegitu. Saya pun sebenarnya jarang sangat membeli barang-barang di pasaraya besar tersebut. Sudah lama tak singgah ke situ. Kebetulan selepas ada urusan berhampiran bangunan itu semalam, maka saya pun teruslah memasuki pasaraya tersebut untuk membeli dua kotak susu.

Nak dijadikan cerita pulak perkara ini berlaku, maka selamat tinggallah terus kepada pasaraya yang kononnya menawarkan harga terendah ini. Nak ngap duit kita mudah tapi nak dapatkan semula RM4.40 pun susah. Tiada perkataan maaf langsung yang terbit dari mulut si 'penjaga' kaunter khidmat pelanggan akibat kesilapan harga. Alahailah nasib badan. Dahlah aku ni ditipu, berat pula mulut dia nak minta maaf di atas kesilapan harga. Takpalah. Byebye. Aku ada pilihan lain.

Semoga cerita ini menjadi pengajaran kepada kita semua agar sentiasa berhati-hati memeriksa harga barang yang akan dibeli agar ianya sama seperti dipamerkan di rak-rak dan juga apabila sampai di kaunter pembayaran. Kalau tak... kita juga yang rugi.

1 comment:

kakkoi6779 said...

bos
kalau tempat koi lain pulak, memanjang duit 1 sen tak dipulangkan, kalau dikumpul ari2 1 sen tu, waa... bolih buat duit tu...