Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Tuesday 1 December 2009

Berjaya atau Gagal?

Bermula jam 9 pagi tadi hinggalah jam mencecah angka 5 petang tadi kesemua Ahli Lembaga Akademik Fakulti bersidang [Nota: kecuali Datin Sarina yang kini masih berada di Tanah Suci] bagi mengesahkan keputusan Peperiksaan Oktober 2009. Rehat pun hanyalah untuk makan tengahari dan solat Zohor. Fuh! kini ahli LAF semakin bertambah dengan berkembangnya sayap FSR di UiTM Kampus Jengka. Bermula dari pembentangan para Ketua Program dan Koordinator dari peringkat Diploma hinggalah ke peringkat siswazah. Letih memang letih... Mana taknya menunggu seorang demi seorang ahli Lembaga membentangkan keputusan program yang di bawah seliaan mereka. Apa boleh buat, ini semua adalah tanggungjawab yang perlu diselesaikan.

Bagi pihak saya sendiri, tentulah menjadi satu kebanggaan apabila membentangkan tentang keputusan pelajar Diploma di Shah Alam yang berjaya mencapai keputusan yang memberangsangkan kepada kesemua ahli Lembaga. Gembiranya apabila menceritakan tentang kejayaan memotivasikan sekumpulan pelajar yang gagal mencapai kejayaan yang memberangsangkan pada Peperiksaan April 2009 dulu tetapi cemerlang pada Peperiksaan Oktober 2009. Namun apabila membentangkan tentang kegagalan pelajar pula.... arghhh cukup menyedihkan. Kumpulan pelajar ini juga merupakan mereka yang saya 'kejar' dan 'dicari' saya, namun sengaja melarikan diri daripada saya. Mereka 'tak berkenan' nak berjumpa dengan saya. Bantuan yang ingin diberi mungkin dianggap sampah kot! Takpalah kalau orang dah tak sudi.

Saya menceritakan seorang demi seorang pelajar yang gagal mencapai keputusan yang kurang memuaskan kepada ahli Lembaga apabila timbul persoalan daripada mereka. Memang ini yang saya kurang dan tak gemar ceritakan. Namun saya terpaksa.

Para pensyarah sudah berusaha untuk membantu yang termampu tetapi pelajar-pelajar ini tak mahu membantu diri mereka sendiri. Tugasan yang diberi tidak dihantar. Yang hantar pula tu ada yang lewat. Pembentangan tugasan yang telah diberikan oleh pensyarah langsung tidak diambil peduli oleh para pelajar ini. Kuliah tidak dihadiri. Adakalanya pula hadir tetapi lewat la pula. Tok Guru yang terpaksa menunggu anak murid. Ujian atau kuiz yang diberi tidak dijawab dengan bersungguh-sungguh atau dengan penuh persediaan. Abis camno! Tak dapek den nak tolong laie...

Apabila keputusan diumumkan nanti tentu ada pelajar yang akan melompat riang kerana kejayaan mereka selepas berhempas pulas di sepanjang semester lepas. Sudah tentulah ibu dan bapa pelajar-pelajar turut bersyukur dan gembira di atas kejayaan anak masing-masing. Alahai kepada yang terpaksa menamatkan pengajian lebih awal terpaksa mencari peluang lain pula. FSR sudah memberikan peluang kepada mereka tetapi tidak pula mereka berusaha untuk menggunakan sepenuhnya peluang tersebut. Tak apalah kegagalan sekali bukan bermakna anda akan gagal untuk yang seterusnya. Redha sahajalah dengan ujian yang diturunkan kepada anda ini. Kembalilah bermuhasabah diri.

Pelajar Semester 3 Diploma (sepenuh masa) untuk semester yang baru lepas ini sudah tentulah merupakan kumpulan yang beruntung untuk semester yang akan datang. Mereka yang mencapai CGPA melebihi 3.00 untuk keputusan Peperiksaan Oktober 2009 ini akan terus diserapkan ke program ijazah. Wah! Dah tentulah mereka yang terpilih ini akan lebih ekspress di dalam menamatkan pengajian mereka di peringkat ijazah sarjana muda (ISM). Maka akan bertambahlah kemasukan pelajar-pelajar ISM di FSR pada semester akan datang. Kita tunggu sahajalah siaplah di antara pelajar Semester 3 Diploma yang akan berjaya diserapkan ke ISM.

4 comments:

REDZUAN said...

Adoi bos.. Saya redha aje.. Ponstan pun dah siap.. Mana la tau kan kot kena menangis sampai sakit kepala bila result kuo nanti.. hu hu..

hisyamchemat said...

Redzuan,
Menangis gembira takpayah sampai telan ponstan tu.

REDZUAN said...

InsyaAllah Bos.. Mudah - mudahan..

a R a i said...

tu la.. time kite dulu, xplak buat cam nih.
klu x, dh lame dh dpt melangkau ke degree. huhu

:)