Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Tuesday 7 September 2010

Partiban Kembali Tersenyum

Dah lama dah dia tak melawat ke tempat-tempat rekreasi. Selepas kejadian pada tahun 2007 yang lalu dia langsung tidak mempunyai peluang untuk berekreasi seperti yang selalunya. Pada hari kejadian, beliau yang sedang bertugas sebagai Penyelia Keselamatan memesan makanan daripada kawannya yang mahu ke kedai mamak untuk membeli makanan. Kawannya membawa pulang nasi berlaukkan kari kambing. Dia tahu dia tak boleh 'mencari nahas' dengan menjamah lauk yang memang menjadi kegemarannya. Dia terpaksa 'mengharamkan' daging kambing daripada dijamah olehnya. Semuanya gara-gara beberapa tahun sebelumnya dia telah diserang penyakit darah tinggi yang kritikal. Jadi doktor nasihatkannya untuk menjauhi beberapa jenis makanan dan mengamalkan cara hidup sihat dengan aktif beriadah.

Malam itu Partiban hanya menjamah nasi berlaukkan kuah kari kambing. Dagingnya langsung tak disentuh dek kerana patuh kepada nasihat doktor. Partiban tidur seperti biasa selepas selesai bertugas. Namun sesuatu yang tak disangka berlaku kepadanya. Dia tersedar daripada tidur, tapi kali ini dalam keadaan yang berbeza. Dia tak boleh mengangkat badan. Kaki dan tangannya langsung tak boleh digerakkan. Mulutnya senget dan tak boleh digerakkan. Peti suaranya tak mampu menghasilkan bunyi suara seperti kebiasaannya. Partiban merasakan seperti dia berada di dunia asing. Apa yang perlu dia lakukan sekarang. Akalnya buntu dan mati. Tak tahu apa yang perlu dilakukan. Nasib baiklah ada kawan yang perasan dengan keadaannya dan segera membawanya ke hospital.

Kesannya Partiban telah lumpuh. Mulutnya herot. Darah tingginya menyerang secara tiba-tiba. Itulah penangannya kerana mengambil mudah akan pesan doktor. Sesal kemudian sudah tidak berguna.

Partiban terpaksa dibantu kehidupan sehariannya. Dia hilang segala kehidupan sebelumnya. Dia hilang pekerjaan. Dia terpaksa tinggal di Pusat Jagaan Orang Kurang Upaya (OKU). Dek bantuan pelajar-pelajar daripada kolej swasta yang tidak jemu-jemu mengajarnya untuk bersenam dan terapi, kini Partiban sudah boleh bertutur kembali (masih kurang lancar) dan menggerakkan anggota sebelah kanan badannya.

Selepas bertahun-tahun menanti akhirnya Partiban mampu menarik nafas lega apabila ada sekumpulan pelajar daripada UiTM yang sudi membawanya dan rakan-rakan daripada Pusat Jagaan OKU Rawang melawat dan melakukan aktiviti rekreasi luar di Zoo Negara. Lokasi ini pernah dilawatinya suatu ketika dahulu ketika dia masih sihat. Tidak termimpi olehnya setelah hampir 4 tahun lumpuh, kini dia masih boleh kembali berekreasi. Semuanya kerana adanya sekelompok insan yang prihatin. Itulah ucapan penghargaan dan syukur yang Partiban luahkan ketika sesi penutup program UiTM bersama OKU tempohari. Dia begitu terharu dengan pengorbanan siswa-siswi UiTM yang majoritinya Melayu Islam yang sudi membawa mereka yang majoritinya India ketika di dalam bulan Puasa ini untuk berekreasi di Zoo Negara. Berulangkali dia luahkan penghargaan yang tidak terhingga di dalam ucapannya.

Saya harapkan anda juga begitu. Bantu ketika boleh membantu. Partiban sudah tahu nasibnya. Kita belum tahu. Partiban normal sebelumnya dan punya hidup dan kerjaya sendiri. Allah tarik sebentar nikmat yang dia kurniakan kepada Partiban dan kini Partiban memerlukan bantuan dan sokongan orang dek kerana dia telah dikategorikan sebagai OKU. Sama-samalah kita membantu kepada yang memerlukan.

Foto-foto sekitar program UiTM bersama OKU









2 comments:

ajoy87NF said...

Wah! Best nyer....
Menarik gak program cam ni...

azharinho said...

wah...bangga nya saya sir...masuk dlm blog sir lah...tp maap lah, tak dapat bawa diorg lebih jauh lagi...puasa katakan..itu je yang saya mampu...