Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Sunday 5 September 2010

Qathrunnada - Cinta Agung



Lagu di atas cukup menenangkan saya terutama ketika di saat gusar dan dilanda kecelaruan minda. Bait-bait lirik yang begitu mendalam maknanya dapat mengingatkan kita tentang kebesaran Allah dan nikmat-nikmat yang telah dikurniakannya kepada kita hinggakan adakalanya kita terleka dan alpa.

Ketika berhempas pulas menyiapkan penulisan projek di peringkat sarjana beberapa tahun yang lalu, lagu ini menjadi peneman saya di setiap hari. Samada di waktu malam yang hening sehinggalah ke permulaan pagi saya sebelum ke uni. Alhamdulillah dek kerana meresapnya 'aura' lagu ini ke dalam diri ini, saya menjadi kuat untuk menempuh rintangan di dalam menyiapkan projek yang saya sendiri rasakan terlalu berat untuk diselesaikan. Hanya kepada Allah saya mengadu setiap hari untuk membantu mempermudahkan kerja buat saya ketika di sana.

Kepulangan Liza dan anak-anak ke Malaysia ketika saya di saat 'kritikal' dan memerlukan sokongan mereka amat menekan jiwa ini. Saya kesepian. Tambahan pula tiada teman untuk berbicara kerana tuan tumah (Bro Heri) juga telah pulang bercuti di Indonesia. Maka tinggalkan saya seorang diri tanpa ada teman selama hampir 2 bulan di rumah besar yang disewa.

Lagu ini saya laungkan hampir setiap hari. Masa banyak diisi di malam hari dan awal paginya dengan solat wajib dan sunat serta bacaan Yaasiin. Itulah rutin hampir setiap hari selain berjalan ke uni untuk 'mengadap' penyelia projek dan ke library.

Sudah tentulah sehingga kini saya masih tidak akan dapat melupakan saat tekanan ketika di peringkat ingin menyiapkan penulisan projek tersebut. Alhamdulillah, Allah telah permudahkan.

Kini saya menghitung hari untuk cabaran seterusnya. Bilakah agaknya cabaran baru akan bermula? Saya jangkakan masanya semakin hampir. Saya yakin saya dapat rasakannya kini!

Kepada penjenguk-penjenguk sekalian sama-samalah kita membuat pilihan yang mana satu menjadi idaman, samada cinta agung yang membahagiakan hati ataupun cinta dunia yang meresahkan.

Nota: Jangan salah faham, saya bukan pengikut Al-Arqam... tetapi cuma meminati lagu-lagu nasyid yang mereka perdendangkan.

No comments: