Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Wednesday 20 June 2012

Keindahan Tunggul Laut (The Twelve Apostles) di Taman Negara Port Campbell

Perjalanan dari pusat bandar Melbourne hanya mengambil masa keseluruhannya 3 jam 30 minit sahaja untuk sampai ke Taman Negara Port Campbell. Pemanduan saya dari Melbourne dengan menggunakan Princess Highway membawa saya melalui pekan Colac iaitu kira-kira 2 jam dari lokasi permulaan. Perjalanan diteruskan lagi dengan melalui pekan/perkampungan kecil Pirron Yallock dan Simpson sebelum menggunakan laluan Princetown Road untuk sampai ke lokasi menarik iaitu Taman Negara Port Campbell. Sambungan masa yang digunakan untuk laluan ini hanyalah 1 jam 20 minit sahaja dengan mengikut kelajuan yang dibenarkan, sambil mata begitu asyik melihat saujana keindahan dan kehijauan ladang ternakan lembu dan biri-biri di kiri dan kanan jalan.


Laluan yang digunakan ini sangat menjimatkan masa bagi pengunjung seperti kami yang hanya mempunyai masa seharian sahaja untuk ke Taman Negara Port Campbell. Perjalanan persisiran pantai pula yang menggunakan laluan dari pusat bandar Melbourne-Torquay-Anglesea-Lorne-Appolo Bay-Taman Negara Port Campbell boleh memakan masa sehingga 4 jam 30 minit. Maka satu jam dapat dijimatkan dengan laluan yang telah kami gunakan.


Persisiran pantai di Taman Negara Port Campbell sememangnya sungguh mengasyikkan dengan pemandangan yang cukup indah dan mengkagumkan. Sukar untuk digambarkan dengan kata-kata tentang indahnya satu lagi 'keajaiban' ciptaan Allah ini.


Di sebalik landskap yang mendamaikan di bumi Australia ini, namun di Port Campbell ianya berbeza pula. 'Ngauman' ombak dan deruan anginnya sungguh menakutkan dan penuh dramatik. Kesan gabungan angin, ombak dan hujan maka terbentuklah ciri-ciri pantai dengan cenuram yang berketinggian sehingga 150 meter. 'Hentaman' ombak yang mengganas juga telah menyebabkan terbentuknya percikan-percikan besar, gua-gua dan lubuk-lubuk pusar. 'Ngauman' ombak yang kedengaran sungguh menakutkan sehinggakan gelombangnya dikhabarkan boleh mencecah sehingga 30 meter.

Pada hari kembara kami juga kebetulannya hujan turun sekejap-sekejap dan kami juga disambut dengan deruan angin yang sungguh kencang. Kedinginan musim sejuk ini terus menerus dirasai dengan 'adunan' hujan dan angin kuat tersebut. Dari jauh lagi pengunjung boleh mendengar bunyi deruan ombak yang menghentam pantai dan dinding batu kapur yang berira halus itu.

Indah sungguh permukaan perbatuan ini yang asal sejarahnya merupakan dasar laut kira-kira 20 juta tahun lalu dan kemudian 'meninggi' hingga ke atas paras laut. Dek kerana batuan ini mempunyai pelbagai kekerasan, maka proses luluhawa dan hakisan yang tidak henti-henti telah menghasilkan 'ukiran' semulajadi dan seascape yang sungguh unik lagi menarik untuk dipertontonkan kepada pengunjung.



Tunggul Laut! Memang itulah antara tarikan utama pengunjung untuk ke Taman Negara Port Campbell. Tidak sah rasanya kalau seseorang pengunjung ke sini tidak bergambar dengan berlatarbelakangkan tunggul-tunggul laut itu. Di antara tunggul-tunggul laut yang paling popular di Taman Negara Port Campbell adalah The Twelve Apostles.


Tunggul-tunggul yang berdiri teguh menghadap percikan ombak, hujan dan angin laut ini sesetengahnya berketinggian sehingga 100 meter. Daripada 12 tunggul-tunggul laut ini, hanya lapan sahaja yang tinggal. Kelapan-lapan tunggul yang tinggal inipun lama-kelamaannya akan 'mati', patah sebelum kesemuanya akan rebah menyembah bumi dan tenggelam ke laut menjadi butiran pepasir dan hanyut ke pantai berhampiran dek kerana 'keganasan' ombak-ombak, angin dan hujan. Namun akan muncul pula terowong, 'jambatan', pulau kecil dan tunggul baru yang mungkin mengambil masa beribu-ribu tahun mendatang.


Banyak peristiwa bersejarah berlaku di persisiran pantai Port Campbell. Ianya pernah menjadi lokasi tenggelamnya hampir 30 buah kapal-kapal besar yang melalui kawasan ini. Dek kerana ombak besar dan ribut, kapal-kapal yang melalui kawasan ini telah hilang pedoman, gagal dikawal dan akhirnya terlanggar tunggul-tunggul laut yang tidak nakhodanya nampak. Kapal-kapal ini kemudiannya karam dan terus 'berkubur' di situ sehingga ke hari ini. Loch Ard, antara sebuah kapal yang membawa 54 orang isi kapal bertolak dari Glasgow telah karam di sini. Tiada siapa yang mengetahui kenapa Lord Ard belayar terlalu hampir dengan daratan. Hanya dua orang sahaja yang terselamat di dalam kedinginan awal pagi yang sungguh mengerunkan di musim sejuk pada 1 June 1878. Kesan sejarah seperti gua dan lokasi kejadian ini masih terdapat dan boleh dikunjungi di Loch Ard Gorge di Port Campbell. Pengunjung juga boleh menuruni tangga yang curam untuk ke pantai dan 'merasai' sendiri detik-detik cemas bagaimana Tom Pearce (pemuda yang terselamat) berenang semula ke laut selepas mendengar jeritan seorang gadis lagi yang terselamat iaitu Eva Carmicheal yang hanya berpaut pada serpihan kayu daripada kapal.


'London Bridge' merupakan salah satu lagi mercu tanda Taman Negara Port Campbell di laluan yang mendapat gelaran The Great Ocean Road ini. Suatu ketika dahulu pengunjung boleh berjalan sehingga ke penghujung 'London Bridge' untuk menyaksikan keindahan sekitarnya. Bahagian 'terowong' London Bridge ini telah runtuh pada 15 January 1990. Pengunjung yang terperangkap di bahagian penghujung London Bridge yang tidak runtuh telah berjaya diselamatkan tanpa sebarang kecederaan. Walaupun kini lokasi ini dipanggil 'The London Arch' pula, namun ianya masih kekal popular dengan nama asalnya lagi 'London Bridge'. Sedapnya dilagukan lagi sebagai London Bridge has fallen down!





Sesungguhnya keindahan alam di serata ceruk rantau adalah untuk dikongsi bersama. Niat saya bukanlah untuk menunjuk-nunjuk tetapi sebagai tanda mensyukuri kurniaan nikmat oleh-Nya. Alhamdulillah dikurniakan pancaindera untuk merasai dan menikmati sendiri kebesaran dan keindahan ciptaan-Nya yang sungguh memukau. Diharapkan perkongsiaan kali ini akan dapat menarik lebih ramai penjengok sekalian untuk bersama mengembara sambil 'merasai' dan 'menikmati' keindahan alam ciptaan Illahi. Subhanallah...

Klik JOM JELAJAH AUSTRALIA untuk coretan sebahagian daripada pengalaman kembara saya di Australia.

6 comments:

wegreentheearth said...

alhamdulillah...rezeki tu bos...mcmana bos tau jalan2 kat situ?then cantik jacket kuning tu...hahaa..

zaiham 9W2DYA / 113MB290 said...

Macam belajar geografi fizikal lak bestnya dapat tgk tmpt org

hisyamchemat said...

Mus: sebelum gerak survey dulu bro. Bertanya, serve internet & check GPS.

hisyamchemat said...

Cikgu Zaiham: Bukan takat geografi. Pakej sekali dengan Sejarah. hehehe

zaiham 9W2DYA / 113MB290 said...

Seronok berada dinegara org macam2 pengalaman kita dpt.

zaiham 9W2DYA / 113MB290 said...

Seronok berada dinegara org macam2 pengalaman kita dpt.