Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Wednesday 6 February 2013

Air Tangan Mama

Memang benar air tangan ibu mempunyai keberkatannya yang tersendiri. Majoriti yang ditanya pasti akan memperakui bahawa air tangan ibu sendirilah antara yang tersedap dan terlazat di dunia. Ianya pasti tidak dapat ditandingi oleh chef-chef yang ternama dari seluruh dunia. Dengan air tangan ibu jualah, anak-anak akan sentiasa mengingati ibu mereka dan fikiran sentiasa teringatkan kampung halaman dan ingin pulang menjenguk kedua ibu ayah walaupun sudah bersuami isteri dan sibuk dengan kerjaya.

Saya bersyukur kerana dikurniakan isteri yang memang suka dan pandai memasak. Saya rasa mungkin ianya diwarisi daripada Mak Bibah  yang sememangnya pandai memasak. Saya pula hanya pandai makan dan jarang untuk komen. Segala yang dimasak pasti akan saya makan, segalanya sedap belaka.

Kekangan masa pada hari bekerja menyebabkan aktiviti 'berasap' di dapur kerapkali berlaku hanyalah di hujung minggu dan  hari cuti sahaja. Dari hari Isnin hingga Jumaat, seawal jam 6.30 pagi Liza sudah bersedia untuk ke tempat kerja dan sampai di rumah pula ketika Maghrib hampir menjelang. Keletihan menghalang aktiviti memasak berlangsung.

Itu dulu...Penghijrahan kami ke Melbourne telah mengubah segalanya. Kini...Tiada lagi makanan pagi hingga ke malam dari kedai-kedai atau warung tepi jalan. Banyak masa yang terluang diperuntukkan oleh Liza untuk di dapur. Maka banyaklah resepi-resepi baru yang dicari dan dipraktiskan. Anak-anak mula meminta untuk makan itu dan ini. Semuanya cuba Liza layan. Sarapan pagi disiapkan dari rumah hinggalah ke makan malam.

Alhamdulillah penghijrahan ini banyak segala hikmahnya. Anak-anak dapat merasa hampir 80%  hasil air tangan mama mereka sendiri. Saya hanya menumpang tuah ini dan sangat mensyukuri akan nikmat ini. Tiada lagi air tangan mamak dan makcik pakcik dari restoran dan kedai tepi jalan. Apa yang hendak dimakan pasti mama mereka akan cuba sediakan. Terima kasih sayang...

Saksikanlah sebahagian dari air tangan mama Liza...




 




No comments: