Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Friday 1 February 2013

Di Mana Silapnya?

Saya pun tak pasti akan sebab musababnya. Kebanyakan daripada yang ditanya di kalangan kakitangan akademik dan pentadbiran di RMIT Uni akan mengatakan mereka belum pernah menjejakkan kaki ke Malaysia. Ibu bapa dan guru-guru yang saya sapa saban hari samada di sekolah Kamilia dan Kamil serta Kinder Kaisara juga tidak pernah sesekali sampai ke Malaysia. Ada di kalangan mereka yang sudah lebih berdozen kali berkunjung ke negara jiran kita, Singapore, Indonesia dan Thailand berbanding ke Malaysia. Aduhai... kenapa ini semua berlaku. Kenapa Malaysia tidak termasuk dalam senarai negara yang diidamkan untuk mereka datang bercuti. Tak cukup lagikah AIRASIA yang menawarkan perkhidmatan penerbangan tambang murah untuk membawa mereka ke sini.

Saya tertanya-tanya juga di dalam hati, apakah kurangnya negara kita berbanding negara jiran yang kerap mereka kunjungi itu. Kita punya lokasi-lokasi pulau dan pantai antara yang terindah di dunia [pasirnya yang putih ditambah pula airnya yang membiru jernih hingga kelihatan ke dasar], bangunan hasil peninggalan penjajah di Melaka dan Pulau Pinang juga tidak kurang hebatnya, bangunan-bangunan serba moden lagi canggih di Kuala Lumpur dan Putrajaya, hutan-hutan, gunung ganang, tasik-tasik, paya-paya, sungai-sungai dan macam-macam lagi sumber rekreasi yang maha hebat lagi indah. Subhanallah...

Namun ini semua nampaknya gagal menarik rakyat Down Under ini daripada mengunjungi Malaysia tercinta. Adakah ianya disebabkan kegagalan promosi yang yang dijalankan oleh Tourism Malaysia? Adakah promosi yang dijalankan masih belum cukup dan hanya dibuat sambil lewa sahaja? Wallahu'aklam

Namun sebagai 'duta kecil' negara, saya gunakan peluang ini untuk menarik mereka untuk berkunjung ke tanahair. Saya ceritakan tentang segala jenis keindahan alam semulajadi ciptaan Allah yang boleh mereka saksikan di Malaysia. Saya tokok tambah lagi dengan kesedapan juadah yang pelbagai dari utara hingga ke selatan, barat hingga ke timur, dari semenanjung hinggalah ke Sabah Sarawak. Terlalu banyak kehebatan negara kita yang akan dapat mereka saksikan di sepanjang kunjungan mereka. Kunjungan mereka nanti akan menjadi suatu mimpi indah yang pasti tidak akan mereka lupakan. Hanya itu yang mampu saya lakukan.

Teringat ketika belajar di Bendigo pada tahun 2007. Saya telah menggunakan peluang yang diberikan oleh supervisor saya untuk membentangkan tentang keunikan dan keindahan Gunung Kinabalu kepada pelajar-pelajar dan staf akademik di School of Outdoor and Environmental Education, Latrobe Uni . Kesemua yang hadir belum pernah menjejakkan kaki ke Malaysia. Alhamdulillah, daripada foto dan perkongsiaan pengalaman di Sabah yang saya khabarkan telah membuatkan mereka cukup teruja dengan keindahan dan keunikan Kinabalu dan menanam azam untuk berkunjung ke negeri di Bawah Bayu  serta seterusnya mendaki Gunung Kinabalu. Coretan tersebut ada di sini.

No comments: