Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Tuesday 5 February 2013

Mencari Emas di Sovereign Hill


Salah satu lokasi yang menarik untuk dilawati sekiranya anda melancong ke Melbourne adalah ke perkampungan bersejarah bertempat di Sovereign Hill, Ballarat. Perjalanan untuk ke perkampungan tersebut mengambil masa hanyalah sekitar 1 jam 30 minit sahaja dari bandaraya Melbourne. Kesibukan bandaraya Melbourne akan segera dilupakan kerana anda akan dihidangkan dengan ladang-ladang ternakan dan ladang-ladang buah-buahan yang indah saujana mata memandang di sepanjang perjalanan.

Sovereign Hill merupakan gambaran Ballarat sekitar 10 tahun selepas penemuan emas pada tahun 1851. Di perkampungan seluas 25 hektar ini dibangunkan semula hampir 60 bangunan dan fasiliti bagi menggambarkan semula kehidupan masyarakat di era tersebut. Perkampungan ini merupakan muzium terbuka yang terulung dan terbaik bagi sejarah di Australia.


Di Sovereign Hill juga pengunjung boleh melihat sendiri jongkong emas yang baru dikeluarkan daripada acuannya yang bernilai lebih A$100,000. Di sini juga pengunjung berpeluang membeli belah dalam suasana era 1850-an dan melawat hotel-hotel, sekolah-sekolah, kilang-kilang, dan menyaksikan persembahan teater dari penggiat/penghibur dari pengkisahan ala-ala zaman pelombongan dahulu. Balai bomba dan perkhidmatan pos pun ada. Di sebalik kesibukan kehidupan di perkampungan tersebut, kehadiran kereta kuda yang lalu-lalang menampakkan lagi suasana zaman dulu-dulu dan menambah tarikan dan seri di situ.


Menariknya lagi di sepanjang pengembaraan kami di perkampungan tersebut, kami bersua dengan para pekerja dan sukarelawan yang mengenakan pakaian yang bersesuaian dengan era 1850-an. Mereka ini memainkan peranan utama untuk menghidupkan lagi suasana kehidupan di zaman tersebut. Pastinya pengunjung tidak akan melepaskan peluang untuk bergambar dengan pakcik-pakcik dan makcik-makcik yang sememangnya telah bersedia untuk diambil gambar dan bergambar. Sesungguhnya mereka ini murah dengan senyuman dan seperti tak mengenal erti lelah biarpun seharian bertukar-tukar pakaian yang bersesuaian dengan beberapa watak yang berbeza untuk 'menghiburkan' pengunjung.


Kunjungan di sini dirasakan sekejap sahaja walaupun seharian suntuk kami di sini. Rasanya seperti belum puas apabila kaki melangkah keluar dari muzium terbuka ini. InsyaAllah akan ke sini lagi dengan tetamu dari Malaysia yang lain pula untuk berkongsi keseronokan muzium terbuka Sovereign Hill. Muzium sebegini sepatutnya dibuka di tanahair kerana kita punya sejarah yang lebih panjang dan berwarna warni berbanding Australia. Muzium sebegini dapat menggalakkan generasi muda untuk lebih mengenali dan mendekati sejarah tanahair sendiri dan menanamkan perasaan cintakan tanahair sendiri walau di mana berada.

No comments: