Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Monday 15 June 2015

Menjejak Misteri 'Hanging Rock'

1. Pada 14hb Februari 1900 sekumpulan 20 pelajar perempuan dari sebuah sekolah swasta (perempuan) berhampiran Woodend bersama-sama beberapa orang guru pengiring telah ke Hanging Rock untuk berkelah. Mereka tiba di tapak perkelahan pada waktu makan tengahari dan merancang untuk berangkat pulang pada jam 5 petang. 
 
2. Sejam sebelum masanya mereka berangkat pulang, empat pelajar perempuan mengambil keputusan untuk bersiar-siar sambil melihat keindahan formasi batuan di Hanging Rock.... 
 
3. Setelah melangkaui masa yang telah dijanjikan untuk pulang ke tapak perkelahan, hanya Edith yang muncul di tapak perkelahan di saat rakan-rakan dan guru-guru yang menunggu menjadi semakin resah. Edith gagal mengingati apa yang berlaku. Memorinya kosong! 
 
4. Di waktu yang sama, seorang guru pengiring juga turut hilang. Pencarian untuk beberapa hari seterusnya juga gagal menemui sebarang jejak Mirinda, Marion, Irma atau Cikgu McCraw. 
 
5. Seminggu kemudian, Irma ditemui. Tiada langsung kecederaan di batang tubuhnya. Sayangnya dia juga hilang ingatan. Memorinya kosong!
 
6. Untuk beberapa bulan berikutnya, akhbar-akhbar tempatan mula memainkan berita di sebalik misteri kehilangan pelajar-pelajar dan guru dari sekolah perempuan terbabit. Kehilangan kesemua pelajar dan guru tersebut terus menjadi misteri. 
 
7. Malang terus menimpa sekolah terbabit apabila kebanyakan muridnya mula berhenti sekolah, gurunya pula ramai yang meletak jawatan, seorang pelajar mati terjatuh dari menara sekolah dan kesudahannya pengetua sekolah yang amat tertekan dengan situasi tersebut telah pergi semula ke Hanging Rock dan menamatkan riwayatnya di situ.
 
8. Benarkah insiden ini berlaku seperti yang tercatat di Pusat Interpretif di Hanging Rock. Hanya DIA jua yang Lebih Mengetahui. 
 
9. Kami luangkan masa untuk menjejak misteri di Hanging Rock. Di sini kami dapat melihat sendiri keindahan formasi batuannya yang menakjubkan. Daripada pemerhatian saya laluan untuk ke puncak dan turun agak mengelirukan walaupun kawasan ini punya tanda arah di kawasan-kawasan tertentu. Memang ia boleh bikin orang sesat.
  
 
 
 
 

10. Selain dari formasi batuan yang 'misteri' dan unik, pemandangan dari puncak sangat indah dengan pemandangan ladang gandum, ladang ternakan dan bukit bukau yang saujana mata memandang. Subhanallah indah ciptaan-Nya!


Info berkaitan Hanging Rock ada di sini.
 

No comments: