Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Friday 5 June 2015

Kenangan bersama RECCERS II UPM

Izinkan saya berkongsi kenangan sepanjang berkelana ilmu bersama sahabat-sahabat RECCERS II. Persahabatan kami bukan hanya di bilik kuliah tetapi lebih dari itu.  
 
1.Ketika Persidangan Agung UMNO di PWTC kami jadi penanggah. 
2. Masa konvokesyen UPM kami ambil kesempatan jual bunga untungnya untuk separuh hari berniaga hampir RM800
3. Di musim cuti sekolah kami sama-sama anjurkan Kem Ikhtiar Hidup untuk pelajar-pelajar sekolah di Hutan Simpan Air Hitam, Puchong.
4. Kami juga ambil upah jual t-shirt. 
5. Kami gunakan kemudahan percuma di fakulti dengan mengambil upah membasuh kereta pensyarah dan staf di UPM.
6. Menganjurkan Kejohanan Orienteering dengan kerjasama KBS. Alhamdulillah KBS sumbangkan RM5000.00
7. Yang paling best adalah kenangan kami menganjurkan 'tayangan perdana'. Filem-filem terbaru pada masa itu seperti filem Puteri yang baru saja masuk panggung kami tayangkan kepada warga UPM di Dewan Kuliah Hutan. Penuh panggung untuk kesemua tayangan. Sampai ada yang sanggup duduk atas tangga dan berdiri. Banyak kami buat untung. Filem-filem Tamil, Inggeris dan Hindustan pun turut juga kami tayangkan. 

Apa ganjarannya dari kerja-kerja bukan akademik di atas???

Untuk makluman semua, sepatutnya perancangan Latihan Kerja Praktik kami satu batch adalah Lawatan ke tempat-tempat rekreasi di Australia. Namun ada aral melintang. Latihan praktikal RECCERS II pada tahun terakhir pengajian yang sepatutnya di Australia telah ditukar ke program menjelajah ke seluruh Semenanjung Malaysia. Menariknya kos lawatan ditanggung sepenuhnya dari hasil kerja keras 20 org sahabat RECCERS II. Setelah ditolak duit makan, tambang, penginapan dan belanja lain, RECCERS II mendapat duit poket untuk jelajah ini. Mustafa, bendahari kelas mengumumkan bahawa setiap seorang daripada kami layak mendapat imbuhan aka duit poket sebanyak RM700.00 di atas titik peluh kami sepanjang empat tahun di Fakulti Perhutanan. Alhamdulillah. 

 
Tidak pernah langsung saya fikirkan, rupa-rupanya sepanjang belajar di UPM kami sama-sama telah menanam benih yang subur berkembang. Benih tersebut adalah semangat setiakawan, pengalaman dan kenangan yang tidak boleh dijual beli. Inilah benih yang dapat mematangkan saya lagi di dalam menghadapi kehidupan yang semakin mencabar ini. Saya rasa rakan2 RECCERS lain pun sama. Dr Wan Sabri Wan Mansor mengajar kami RECCERS II seramai 20 orang untuk berdikari dan kuat. Jangan meminta-minta tapi BERUSAHA!
 
Terima kasih doc kerana sudi berkongsi ilmu dan pengalaman dengan kami yang jahil dan degil ini. 
Terima kasih sahabatku kerana sudi membaca coretan kenangan bersama RECCERS II hingga tamat.

Luv u all!

HiCMat
Mill Park, Australia

No comments: