Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Thursday 3 January 2008

Derita Qobain Hanya Allah Yang Tahu

Saya kini berada di Melbourne. Menginap di Dewan Malaysia atas ehsan Dr Ali [sebenarnya tetamu perlu tempah 2 minggu lebih awal untuk menginap di sini]. Alhamdulillah saya dibenarkan menginap di sini walaupun hanya membuat panggilan 1 jam sebelum berangkat ke Melbourne. Terima kasih Dr Ali.

Tujuan sebenar saya ke Melbourne adalah untuk bertemu Qobain yang baru sampai dari Sydney dan seterusnya membalas kunjungan dan menziarahi Dr Ali sekeluarga di Port Melbourne. Saya bersama Dr Ali juga akan mengiringi Qobain ke Melbourne Airport untuk memberi sokongan moral terakhir di bumi Australia sebelum anak muda ini meneruskan penjelajahannya ke negara 'Matahari Terbit'. Sama-samalah kita doakan keselamatan dan kejayaan Qobain. Amin.

Kalau diikutkan perancangan dan janji awal, saya akan membawa Qobain ke The Great Ocean Road dan ke Grampians National Park untuk bercuti dan berehat sebelum Qobain meneruskan penjelajahannya ke Jepun. Namun atas desakan masa maka perancangan tersebut terpaksa dibatalkan. Ini kerana baru semalam Qobain tiba di Melbourne setelah beliau menunggang motosikalnya sejauh 1100km dan selama 13 jam. Beliau jelas keletihan.

Saya menunggu Qobain di kediaman Dr Ali. Apabila tiba di rumah Dr Ali, Qobain bersungguh-sunguh memohon maaf kepada saya kerana tidak dapat memenuhi undangan saya untuk melawat kawasan-kawasan semulajadi yang menarik di Victoria. Dari raut wajah beliau saya dapat melihat keikhlasannya.

Kami makan malam bersama-sama Dr Ali sekeluarga. Turut sama berada di rumah Dr Ali adalah pegawai dari MINDEF iaitu Mejar Khairuddin Mohd Noor [Malaysia Liaison Officer] yang kini ditempatkan di Defence International Training Centre, Laverton, Australia. Beliau ditugaskan menjaga dan menguruskan latihan dan pembangunan semua anggota dan pegawai tentera Malaysia yang datang ke Australia.





Menu makan malam kami sungguh istimewa. Kami dihidangkan dengan kari ayam, rendang daging, ikan goreng, taugeh dan tauhu masak kicap dan yang paling istimewa sekali adalah sambal tempoyak. Sambal tempoyak di Australia... memang sesuatu yang jarang kita dengar di Australia. Tapi Kak Aida, isteri Dr Ali sememangnya mempunyai banyak stok tempoyak yang dibuat sendiri daripada buah durian yang dibeli di Melbourne. Setelah habis makan nasi, juadah roti canai pula disajikan. Walaupun ianya roti canai segera, tetapi keenakkannya menyamai roti canai di Malaysia. Terima kasih Dr Ali dan Kak Aida.

Malam itu saya dan Qobain menginap di Malaysia Hall Melbourne. Rupa-rupanya Qobain ada rahsia yang ingin dikongsikan dengan saya. Beliau menunjukkan sebuah blog yang mengutuk dan menyindir beliau. Blog tersebut dibina oleh mereka yang tidak bertanggungjawab. Tanpa ada maklumat penulisnya, hanya gambar-gambar Qobain daripada laman sesawangnya sahaja disalin dan ditampal. Seterusnya dimasukkan pula caci dan nista. Ia seolah-olah sikap 'melontar batu, sembunyi tangan'. Tidak mahu bertanggungjawab dan tidak berani bersemuka. Nasihat saya mudah sahaja kepada penulis blog tersebut. Berhentilah buat kerja yang tidak berfaedah ini. Hubungi saya sekiranya ada masalah. Email dan nombor telefon telah saya sertakan. Nasihat saya kepada Qobain, teruskan usaha murni anda itu. Janganlah dilayan mereka ini.

Apalah salah si Qobain ni. Beliau sanggup berhujan dan berpanas untuk menaikkan nama negara. Di sepanjang perjalanannya di seluruh pelusuk dunia jalur gemilang sentiasa bersama beliau. Pamplet dan tanda kenangan dari Malaysia sering dihulurkan kepada masyarakat di tempat yang dilalui dan disinggahinya untuk mempromosikan Malaysia. Mngkin staf Tourism Malaysia sndiripun belum pernah pergi ke sesetengah tempat yang dilalui dan disinggahinya. Tidak salah kan? Apa pula sumbangan kita untuk negara? Takkan hanya mencaci dan mencerca?


Mungkin ada yang mengatakan, aah... senanglah naik motosikal. Soalan saya mudah sahaja. Sanggupkah anda menunggang motosikal dengan kepanasan persekitaran antara 40-44 darjah Celcius. Di selangseli pula dengan angin dan hujan lebat serta cuaca yang tidak menentu. Saya sendiri rasanya tidak sekuat Qobain biarpun saya sendiri mengajar dan mempraktiskan aktiviti rekreasi dalam kehidupan seharian saya. Beliau sememangnya Allah ciptakan sebagai seorang yang tabah dan mempunyai daya tahan yang tinggi. Sanggup meredah hujan, salji dan panas untuk menambahkan pengalaman diri.


Terimalah pengorbanan Qobain ini, yang sanggup keluar daripada 'zon selesa' di usia mudanya untuk menimba pengalaman dengan menjelajah ke seluruh dunia. Sesungguhnya pengalaman berharga Qobain itu memang sepatutnya dikongsikan dengan masyarakat di Malaysia terutama sekali anak-anak muda suatu hari nanti. Itulah sumbangan besar beliau untuk diri sendiri, agama, bangsa dan negara.

2 comments:

Anonymous said...

Best jugak baca pengalaman Qobain dlm blog ni... Di harap selepas selesai misi jelajah ini, Qobain akan disambut meriah oleh rakyat Malaysia! Syabas atas usaha dan diharap bersabar atas segala kesusahan.. ada hikmah disebaliknya...

hisyamchemat said...

Rakan pembaca sekalian...
Sama-samalah kita doakan kesihatan dan keselamatan Qobain. Semoga
Qobain berjaya menamatkan kesemua misi beliau. Amin.