Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Wednesday, 6 May 2009

Sakit Anak Beranak

Kamil pula diserang sakit mata. Saya ingatkan itulah penutup untuk penyakit anak beranak yang kami alami semenjak beberapa minggu kebelakangan ini. Rupa-rupanya jangkaan saya meleset.

Liza mengadu sakit sendi dan tulang. Dia menangis. Saya fikirkan tangisan itu tangisan mengada. Sengaja dibuat untuk bermanja dengan saya. Namun sakitnya itu tak reda juga selepas memakan ubat yang doktor berikan. Awal jam 4 pagi Isnin lalu Liza ajak Kamilia temannya ke hospital. Dah tak tahan katanya. Tak boleh tidur. Badan, tulang-tulang dan sendi semuanya dah sakit. Doktor minta datang jam 8 pagi. Makmal untuk check darah belum dibuka.

Kamilia pula demam panas. Suhu badan beberapa kali mencecah sehingga 40 darjah celsius. Panas tu. Tapi Kamilia kuat. Masih nak ke sekolah. Saya bekalkan duit syiling untuk hubungi saya sekiranya masih demam di sekolah. Namun tiada panggilan saya terima dari Kamilia. Rupa-rupanya dia takut cikgu marah. Jadi ditahannya sakit dia tu.

Pagi tadi setelah diperiksa darah Kamilia dan mamanya, maka sahlah kedua-duanya disyaki mengidap demam denggi. Kedua-duanya ditahan di hospital. Kasihan melihat Kamilia menangis apabila jarum dimasukkan. 4 nurse digunakan untuk melawan kedherat Kamilia untuk mengelakkan jarum dicucukkan ke tubuhnya. Saya hanya mampu melihat Kamilia 'diikat'. Tak sangka pula dia takut yang teramat dengan jarum. Asal nak disuntik saja terus meraung. Kalaulah sakit boleh ditukar ganti, mahu saja saya gantikan tempat mereka. Tak sanggup saya melihat keduanya sakit.

2 comments:

warna warni kehidupan said...

takziah utk en syam sekeluarga..
moga2 semua dugaan dan penyakit yg dalami oleh keluarga en syam ada hikmah disebaliknya..moga tabah menghadapinya...k.liza n kamilia msuk hospital mana bos??
sapa jaga kaisarah??

HiCMat said...

Dilla,
Terima kasih. Sama-samalah kita doakan agar mereka segera sembuh.
Depa sekarang berada di bilik 423 DEMC. Saya jaga sendiri Kaisara dan Kamil.