Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Friday 30 April 2010

Sampah

Dek kerana sampah, negara kehilangan seorang rakyatnya. Tu dia dahsyat betul. Bolehkah anda menahan kesabaran apabila hampir setiap hari orang meletakkan atau lebih tepat lagi membuang sampah berdekatan kediaman anda. Tentu tak selesa kan. Kalau agak-agak tak berani nak menegur, tentu dah buat laporan polis. Kalau yang ada keberanian sedikit seperti mangsa, sudah tentu ditegurnya perbuatan yang salah tu. Kesudahannya orang yang menegur itu akan menjadi mangsa pula. Hai lah nasib badan.

Hari ini dan hari sebelumnya saya akan melalui Dataran Shah Alam. Saya akan melalui kawasan tersebut sekitar jam 7 pagi. Setiap pagi jugalah saya akan melihat seorang lelaki tua berbangsa India menyapu dan mengutip sampah yang ditinggalkan di kawasan dataran pada malam sebelumnya. Memang banyak sekali sampah yang ditinggalkan pengunjung. Kalau malam hujung minggu lagi banyak. Esoknya di awal pagi uncle akan mengutip. Aduh kasihan kat uncle tu. Terbongkok-bongkok dia mengutip plastik yang ditinggalkan. Terkais-kais dia sisa yang ditinggalkan. Memang la itu kerja dia. Tapi kalaulah pengunjung atau lebih tepat lagi kaki lepak di situ sedar, apalah salahnya membuang sisa makanan dan barangan yang dibawa sebelumnya ke dalam tong sampah berdekatan. Ini tak... habis ja melepak terus ditinggalkan. Kalaulah sisa ditinggalkan tu boleh berkata-kata alangkah bagusnya. Mahu terkencing tukang lepak tu. Tapi semuanya mustahil. Mungkin kalau tugas uncle tu diambilalih oleh mak bapak depa baru depa berhenti membuang sampah merata-rata kot.

Penyelesaian jangka pendeknya senang sahaja. Adakan penguatkuasa MBSA yang berpakaian preman. Tangkap ja mereka yang pengotor ni. Tak payah saman sebab depa banyak duit.. mesti boleh bayar punya. Hukumannya senang sahaja. Suruh depa ni kutip sampah di kawasan yang depa buang tu selama seminggu. Masukkan di muka depan surat khabar sebagai pengajaran kepada yang lain. Percayalah... selepas kes tu bandaraya Shah Alam akan kembali bersih. Uncle tadi tak perlu terbongkok-bongkok dan trerkais-kais di dataran lagi. Cukuplah hanya mengaut sampah di dalam tong sampah.

Teringat masa di Bendigo. Pekannya kecil sahaja. Susah nak tengok sampah bertaburan di tepi-tepi jalan. Penduduknya cukup beradab. Cukup bertamadun. Mereka bukan beragama Islam tetapi daripada pengamatan saya mereka lebih Islam daripada kita orang Islam dari segi penjagaan kebersihan dan peradaban.



Saya yakin kita boleh berubah sekiranya kita mahu. Perubahan perlukan permulaan. Di mana patut kita bermula? Siapa yang patut mulakannya dahulu? Jangan banyak tanya lagi da... yang penting kita patut mulakannya sendiri dengan diri kita dan keluarga kita.

2 comments:

Haron said...

Salam Boss. Masalah ni dah lama saya utarakan. Dah banyak menteri pendidikan naik dan turun. Saya dah bagi cadangan kat depa, asas yang penting dalam menjana mentaliti manusia bermula daripada tadika lagi. Tak perlu ajar mereka A, B, C... tapi ajar dan latih mereka bagaimana nak mendisiplinkan diri dan menanamkan sikap tanggungjawab. Belajar cara menghormati diri sendiri dan orang lain. Kini lihatlah masalah ini terus berlarutan, gejala sosial dan bermacam-macam lagi timbul gara-gara tiada peradaban dan kesedaran sivik yang tidak disemai dalam diri anak-anak kita. Tulah, kalau bapa borek anak rintik, bapa kencing berdiri anak kencing berlari. Kalau ketam jalan senget kita pertikaikan, tapi dah jadi ketentuan tuhan. Ikutlah karektor ketam dan jangan jadikan sebagai peribahasa. Ketam tak akan berubah cara berjalan. Tapi manusia kena berubah, kalau jalan senget kita kena perbetul agar dia berjalan lurus. Apa pun saya sokong cadangan boss, bagi depa denda kutip sampah dan publish dalam paper, front page lagi..baru dia jadi glamour..no. 1 in Malaysia dan catit dalam Malaysia Books Of Record. Dan beramai-ramailah kita ucap tahniah pada depa.

ima_yo said...

semuanya kerana..'Takpa' ada orang akan kutip nanti..hai la rakyat malaysia..