Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Sunday 3 November 2013

Bermain Salji di Mt BawBaw

Gunung Mt BawBaw menjadi kawasan pergunungan ketiga yang sempat kami 'daki' untuk menikmati keindahan dan suasana gunung di musim sejuk. Tidak seperti di Mt Buller tahun lepas, salji di Mt BawBaw tidaklah terlalu tebal. Namun kepuasan pemanduan selama lebih 4 jam berbaloi-baloi. Kami dihidangkan dengan pemandangan yang cukup indah... subhanallah...

Begitulah hebatnya Maha Pencipta....diciptakan oleh-Nya sesuatu tempat itu dengan panorama yang berbeza untuk hamba-Nya terus bersyukur dan sentiasa mengingati akan kebesaran-Nya.

Anak-anak mula teruja untuk meluncur dengan tobaggan yang baru dibeli. Semua dah tak sabar untuk meluncur menuruni cerun yang agak curam di sini. 'Kenakalan' anak melayu terbawa hingga ke sini. Sengaja kami memilih lokasi yang tak dibenarkan untuk meluncur untuk kali ini. Bukannya apa, lokasi yang diperuntukkan untuk aktiviti toboggan oleh Mt BawBaw Resort tak cukup mencabar. Tak cukup curam cerunnya. Makanya kami redah salji yang agak tebal dan jarang dilalui orang ramai ke lokasi yang lain yang nampaknya dari jauh lebih curam dan lebih terpencil.


Memang tak sia-sia tempat yang dipilih ini. Ianya betul-betul boleh menggugat semangat bila tobanggan meluncur laju. Kalau tak kena gaya dan tak sempat berhenti, pasti terus menjunam masuk anak sungai yang sedia menanti di bawah ataupun terlajak hingga terlanggar pokok yang memang sedia menunggu. Memang patut pun kawasan tu dilarang daripada menjalankan aktiviti toboggan. Merbahaya!



Selepas hampir sejam setengah bergambar dan meluncur, akhirnya aktiviti kami 'diganggu' dan terpaksa dihentikan. Ada pula Atendan Keselamatan baru perasan tentang kewujudan kami di lokasi tu. Dia datang dan mengarahkan kami berpindah ke lokasi untuk aktiviti toboggan yang sebenar. Dia sudah terlambat da... kami dah puas bermain. Kami minta maaf dan kata tak tahu kawasan itu dilarang... dan kami kemaskan barang dan berjalan ke cafe untuk solat dan minum-minum sebelum berangkat pulang.

No comments: