Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Monday 30 June 2008

Jiran Baru

Esok kemungkinan besar saya akan mendapat jiran baru. Anak-anak teruna rasa-rasanya. Petang tadi saya mendengar mereka sedang berbincang tentang harga sewa rumah.

Saya sangat bersyukur kerana doa saya diperkenankan oleh Allah swt. Moga-moga jiran kali ini lebih baik dari sebelumnya.

Bukan niat saya untuk memburukkan jiran sebelumnya, tetapi hanya sebagai pengajaran.

Jiran sebelah rumah saya yang sebelum ini anak-anak dara. Daring-daring belaka. Pakaian...ermm berani habis. Saya pula naik malu bila mereka berpakaian. Siap bawa 'jantan' masuk rumah. Itulah realitinya (Ya Allah ampunkanlah dosa hamba mu ini).

Ada juga rakan-rakan yang berkunjung ke rumah saya bertanyakan tentang gelagat anak-anak dara ini. "Kenapa tidak ditegur?, Rumah kelamin ka sebelah tu? Student UiTM ka?". Itu antara soalan-soalan wajib rakan-rakan saya. Saya terdiam.

Pernah sehari tu, awal pagi hari minggu, saya dah tak tahan lagi. Lalu saya menegur salah seorang daripada anak dara sebelah rumah tu, "Adik... adik ni student UiTM ka?". Budak perempuan itu hanya mengangguk. "Adik saya rasa tak eloklah bawak masuk orang lelaki dalam rumah...tambah pula malam-malam", sambung saya. Budak itu hanya tersenyum dan masuk ke dalam rumah.

Itulah kali terakhir jiran kami senyum kepada kami sekeluarga.

Saya teringat sebuah hadis yang berbunyi: "Sesiapa yang melihat kemungkaran hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya, sekiranya dia tidak mampu maka hendaklah dengan lidahnya dan sesiapa yang tidak mampu maka dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman."

Jadi saya rasa menasihati dulu adalah jalan yang terbaik yang mampu saya lakukan.

Saya sering mendoakan agar Allah menjauhi kawasan perumahan kami daripada kemungkaran.

No comments: