Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Friday 6 June 2008

"Adik nak, boleh"

"Papa...adik nak jam Batman, boleh", soal Kamil. "Papa tak ada duit la adik", balas saya sekadar hendak menguji. Namun Kamil seperti tidak faham maksud saya terus mencuba. Dia mula merapati saya. "Papa...adik nak jam Batman, boleh!", sekali lagi Kamil bertanya. "Nanti papa kerja, cari duit...lepas tu papa beli ya", balas saya. Seterusnya saya masih mendengar Kamil berulangkali menggunakan ayat yang sama untuk meraih simpati saya agar menjadikan permintaannya suatu kenyataan.

Begitulah Kamil, sejak dua menjak ini. Dia dah mula pandai meminta apa sahaja yang berkenan di matanya terutama sekali pakaian dan benda-benda yang ada karakter 'superhero' kegemarannya. Kuat sungguh pengaruh Ultraman, Batman dan Spiderman dalam hidup si cilik ini.

Permintaan dan pujukannya yang bersahaja dan sejuk telinga mendengarnya menyebabkan naluri saya cuba untuk membeli barang yang diingininya walaupun mulut berkata sebaliknya.

Demi tidak menghampakan harapan si anak kecil ini, saya berusaha untuk mendapatkannya.

No comments: