Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Thursday 18 June 2009

Hormat Menghormati

Seorang rakan (Si-A) daripada sebuah fakulti bercerita tentang pengalaman beliau kepada saya. Menurut beliau, seorang rakan pensyarah (Si-B) di fakulti beliau hampir diserang oleh pelajar yang juga dari fakulti yang sama dengannya. Apalagi lagi teruslah saya mengorek cerita. Apalah sebab dan musababnya sampai begitu sekali jadinya.

Rupa-rupanya yang nak menjadi hero itu sebenarnya adalah seorang pelajar lelaki yang tidak ada kena mengena langsungpun dengan kelasnya. "Habis apa sebabnya? Takkan sebab berebut parking kot?", tanya saya tidak sabar. "Pelajar lelaki tu marah sebab teman wanitanya tidak dibenarkan memasuki kuliah Si-B sampai menangis-nangis tersedu sedan. Sedih sebab kerap sangat tak dibenarkan masuk", cerita pensyarah tadi penuh bersemangat. "Apa sebabnya sampai tak dibenarkan masuk?", tanya saya lagi penuh minat. "Apalagi sebab lewatlah, dah selalu sangat lewat ke kuliah jadi si-B ni pun dah hilang sabar jadi dikuncilah pintu bilik kuliah dan tak benarkan mereka yang lewat memasuki kelasnya", jawab rakan saya Si-A.

Dari cerita si-A, rakannya si-B tak jadi diserang dan dipukul. Kononnya ada 'penyelamat' yang datang untuk 'membela' pensyarah mereka si-B. Jadi cerita habis di situ. Kalau ada cerita seterusnya saya akan sambung bila buka semester nanti. Seronok juga kan nak tahu kesudahannya bilamana hero muncul untuk menunjukkan kejaguhannya 'menumbangkan' pensyarah kebencian teman wanitanya. Kita tunggu sahajalah.

.....................................................................................


Benarkah perkara ini berlaku? Saya pun kurang pasti sebenarnya. Saya cuma mendengar dari mulut rakan saya si-A sahaja. Kalau tipu dia... maka tipulah saya.

Kalau berlaku pun perkara ini di FSR seperti yang berlaku di fakulti tersebut sudah tentu sayalah orangnya yang paling ramai nak dipukul orang. Tentu ramai teman lelaki/wanita, suami/isteri yang marahkan saya kena tak benarkan pasangan mereka memasuki kelas untuk mengikuti kuliah atau melakukan aktiviti semasa amali. Tanyalah pelajar-pelajar dahulu, berapa ramai yang gagal memasuki kelas kerana lewat. Hai... apalah yang jadi kepada mereka sekarang. Pandaikah mereka menghormati masa atau terus berperangai sama

Nota: Apa boleh buat, saya bukan pensyarah kegemaran yang pandai 'mengula-gulakan' pelajarnya untuk menjadi disayangi.

4 comments:

wegreentheearth said...

salam bos...
kalau ikutkan cte tu saya salah sorg yg akan pukul bos dulu...
hehee...
tapi dah salah sendiri ape nak kecoh2...
jangan dtg lambatla...
thanks bos sebab cara bos didik saya dan kawan2 yg buat kami menghargai masa dan menghormati lecturer...
terima kasih bos...

ajoy87NF said...

Salam bos,
xkan sampai cmtu pun nak pkul2 org.
X gentlemen la...
tp bg saya, perkara biasa la...
dah tau byk kali kena denda mcm tu faham2 la...
Masa diploma dulu, ada lah 2-3 kali je kot...
hehehe...

Anonymous said...

Darah muda boss. Tak pikir implikasinya.

Lennyek said...

sokong...sape2 yg diatas..sya pon xbrani dtg lmbt kalo da sekali kena kunci..mau tobat nk buat lagi..huhuhuuu...