Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Thursday 11 February 2016

Bilakah Trailrider Pertama Akan Sampai ke Malaysia?



Inilah trailrider yang pertama dibawa masuk ke Australia pada tahun 2011.  Trailrider ini merupakan kerusi roda yang direkabentuk khas agar kemudahsampaian golongan OKU ke kawasan rekreasi terutamanya di permukaan yang tidak rata, tanah tinggi dan mencabar tidak terbantut.


Trailrider yang pertama ini ditempatkan di Grampians National Park, Victoria. Ianya adalah atas inisiatif Dr David Stratton. David dahulunya adalah seorang pensyarah di sebuah universiti. Ketika senggang David gemar hiking dan bushwalking. 


Pada tahun 1996 beliau telah menjalani diagnosis dan disahkan menghidap multiple sclerosis di kala umurnya mencecah 45 tahun. Kekurangan fizikal memaksanya untuk melupakan hasrat untuk menjelajah dan mendaki kawasan tanah tinggi dan denai-denai yang mencabar akibat hanya mampu bertongkat sahaja dan tak punya kerusi roda yang khas untuk kawasan yang tidak rata dan mencabar.


Namun segalanya berubah. Pengalaman menyewa dan menggunakan trailrider buat pertama kali pada tahun 2009 ketika bercuti di Canada telah mengembalikan semangatnya untuk terus berekreasi. Beliau telah mengambil inisiatif dan melobi agar Parks Victoria, Australia membeli trailrider ini. Kesungguhannya itu tidak sia-sia apabila Parks Victoira melalui dana yang diperuntukkan oleh kerajaaan negeri (Victoria) untuk membeli satu unit trailrider dan diletakkan di Grampians National Park. Sehingga tahun 2015 sudah terdapat 15 unit trailrider di seluruh Australia atas inisiatif beliau.

Kalau kita di Malaysia ada dana, mungkin boleh saya cadangkan agar trailrider ini diletakkan di Kinabalu Park, Bako National Park dan Taman Negara Pahang. 

Sesungguhnya dengan adanya trailrider ini bolehlah golongan OKU pun turut sama menikmati keindahan alam yang terdapat di tanahair.

No comments: